خانه / بروشور / بررسی انواع بروشور
بررسی انواع بروشور

بررسی انواع بروشور

بروشورها یکی از اقلام تبلیغات چاپی هستند که در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. یک بروشور خوب اثرات محسوسی بر بازاریابی و فروش محصولات می‌گذارد. از این رو بسیار مهم است که با اطلاع کامل از انواع آن، اقدام به طراحی بروشور نمود. در این مقاله به بررسی انواع بروشور پرداخته شده است.

انواع سایز بروشور

بروشور را می‌توان در هر سایز و ابعادی طراحی و تولید کرد؛ اما این محصول نیز مانند سایر اقلام چاپی، معمولا در استانداردهای متعارف و از پیش تعریف شده‌ای، طراحی می‌شود. به‌طور معمول دو سایز A4 و A5 از پراستفاده‌ترین سایزهای بروشور هستند. در کنار این دو سایز بروشورهایی با ابعاد مربع نیز به دلیل خاص بودن، مورد توجه بعضی کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. بروشورهای مربعی معمولا در سایز ۱۹ در ۱۹ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شود؛ اگرچه اندازه‌های دیگری نیز برای آن قابل استفاده است.

 

بررسی انواع بروشور

دو سایز نسبتا متعارف دیگر بروشور را می‌توان DL و Legal دانست. بروشور سایز DL در اندازه ۲۱۰ در ۹۹ میلی‌متر و بروشور سایز Legal در اندازه تقریبی ۳۵۵ در ۲۱۰ میلی‌متر طراحی و تولید می‌شود. مزیت بروشورهای DL متناسب بودن اندازه آن برای قرار گرفتن در پاکت‌های موسوم به ملخی یا همان پاکت‌های اداری است. سایز Legal نیز استاندارد متعارفی است؛ که در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع جنس و گرماژ بروشور

تنها راه برای داشتن یک بروشور خوب و جذاب، استفاده از کاغذ گلاسه است. اگرچه چاپ بروشور بر رروی کاغذهای دیگر نیز انجام می‌گیرد؛ اما کاغذ گلاسه شیک‌تر، بادوام‌تر و اثرگذار‌تر است. بنابر همین ویژگی‌ها، طراحی و تولید بروشور با استفاده از سایر کاغذها آنچنان توصیه نمی‌شود.

بررسی انواع بروشور
بررسی انواع بروشور

در مورد انتخاب گرماژ بروشور، آنچه برای تولید یک بروشور قدرتمند و زیبا مورد نیاز است؛ استفاده از کاغذ گلاسه ۳۰۰ یا ۲۰۰ گرمی خواهد بود. این گرماژ از ضخامت مناسب و استحکام بالاتری برخوردار است؛ و به کار تولید شده جلوه زیبایی می‌بخشد.

استفاده از کاغذ گلاسه ضخیم در طراحی بروشورهایی با اندازه بزرگ، اهمیت بیشتری دارد. چراکه این بروشورها برای زیبا و مستحکم به‌نظر رسیدن، نیازمند استقامت بیشتری هستند.

کاغذ گلاسه ۱۷۰ و ۱۳۵ گرمی نیز از جمله کاغذهایی است که در تولید بروشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندازه قطعا کیفیت گلاسه‌های ضخیم‌تر را ارائه نمی‌دهد؛ اما روش نسبتا مناسبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید کاغذ هستند.

تعداد لت بروشور

انواع بروشور از نظر تعداد لت، تنوع بالایی ندارد. به‌طور معمول بروشورها بنابر میزان محتوای ارائه شده در آن، در سایزهای دو لت و سه لت طراحی می‌شوند. در مواردی که محتوای بیشتری باید ارائه شود؛ بروشورهای چهار لت نیز به کار می‌روند. توجه به این نکته ضروری است که افزایش تعداد لت‌ها به بیشتر از چهار لت، باعث دور شدن بروشور از هدف طراحی و تولیدش می‌شود. به عبارت دیگر بهتر است در صورت افزایش تعداد لت‌ها از این تعداد، از سایر ادوات چاپی از جمله کاتالوگ استفاده کرد.

انواع مدل تا کردن بروشور

بروشورها دارای مدل‌های تا کردن متنوعی هستند؛ که در صورت ترکیب با ایده‌های طراحی، می‌تواند نتیجه کار را بسیار زیبا و خلاقانه نماید. اما در این زمینه نیز روش‌های متداولی وجود دارد که بیش از سایر مدل‌های تا کردن بروشور به کار می‌رود.  تا کردن بروشورهای دو لت و سه لت به صورت آکاردئونی از جمله مدل‌های مطرح در این زمینه است. این مدل تا، در حالت دو لت، چهار صفحه، و در حالت سه لت، شش صفحه را در اختیار طراح قرار می‌دهد. سه لت نامه‌ای نیز یک مدل ساده برای تا کردن بروشورهای رسمی‌تر است. در این روش لت‌های کناری روی لت میانی تا شده و هرکدام به تنهایی کل سطح لت میانی را می‌پوشانند.

 

انواع مدل تا کردن بروشور
انواع مدل تا کردن بروشور

سه لت دروازه‌ای مدل تای دیگری است که دست طراح را برای طراحی‌های جذاب‌تر باز می‌گذارد. در این روش تا، دو لت چپ و راست روی لت میانی قرار می‌گیرند؛ و مانند یک دروازه، سطح روی لت میانی را به کمک یک‌دیگر می‌پوشانند. در این روش لت‌های چپ و راست، از نظر سایز نصف لت میانی هستند. چهار لت دروازه‌ای نیز دارای طرحی مشابه سه لت دروازه‌ای است. با این تفاوت که در این روش، دو لت میانی نیز از وسط تا خورده‌اند.

نوع دیگر تای بروشور به نام تای موازی دوبل شناخته می‌شود. همان‌طور که از نام این تا مشخص است؛ اگر کاغذی از وسط تا شود؛ و کاغذ تا شده، یک مرتبه دیگر از وسط تا شود؛ بروشور با تای موازی دوبل شکل گرفته است. در نهایت مدل تای فرانسوی برای بروشورهای خاص می‌تواند آنها را از سایر بروشورها متفاوت کند. این مدل تا بروشور را یک مرتبه از خط افقی میانه کاغذ تا کرده؛ و کاغذ تا شده را بار دیگر از خط عمومی میانه تا می‌زند.

روکش مورد استفاده در بروشور

انواع بروشور از نظر روکش مورد استفاده در آن نیز قابل بررسی است. به‌طور معمول بروشورها را به کمک UV موضعی و سلفون مات روکش می‌کنند. به‌طور کلی مسئله روکش در مراحل تولید انواع بروشور بسیار مهم است. زیرا بروشورها روی کاغذ گلاسه چاپ شده و در صورت استفاده نکردن از روکش، دوام رنگ‌های روی آن پایین خواهد بود.

 

بررسی انواع بروشور
بررسی انواع بروشور

انواع طراحی بروشور متناسب با کسب‌وکار

بروشورهایی با ویژگی‌های متنوع می‌تواند اثرات متفاوتی در هر کسب‌وکار داشته باشد. بسیار مهم است که هنگام انتخاب ویژگی‌های گوناگون بروشور، موضوع کسب‌وکار در نظر گرفته شود. بروشورهای طراحی شده به عنوان منوی غذایی رستوران‌ها، با بروشورهایی که ویژگی‌های یک کالای صنعتی را شرح می‌دهند متفاوت هستند. در نمونه اول، ترتیب اطلاعات مهم نیست؛ و زیبایی و جذابیت اصیل‌ترین ویژگی مدنظر طراح خواهد بود. در این زمینه بروشورهای سه لت دروازه‌ای ممکن است بسیار جذاب باشند. در مقابل برای تشریح ویژگی‌های یک کالای صنعتی، استفاده از بروشورهای آکاردئونی به دلیل حفظ ارتباط و یک‌پارچگی صفحات، مناسب‌تر است.

استفاده از تایپوگرافی مناسب و رنگ‌های مرتبط، با توجه به در نظر گرفتن ویژگی‌های هر کسب‌وکار، یکی دیگر از مواردی است که انواع بروشور را با کسب‌وکار هماهنگ می‌کند. به عنوان مثال از نظر روانشناسی هر رنگی منتقل‌کننده پیام و احساسی خاص است. مثلا زرد و سرخ رنگی برای جلب توجه است؛ در حالی که آبی و بنفش رنگی برای ایجاد آرامش و جلب اعتماد است. به همین دلیل است که معمولا فست فودها، از رنگ‌های چشم‌گیر مثل زرد و قرمز استفاده می‌کنند. در حالی که بروشور یک مطب پزشکی یا دفتر وکالت معمولا به رنگ آبی یا بنفش طراحی می‌شود.

درباره صالحی سئو

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar