خانه / آموزش / پیدا کردن کامل ترین ترکیب رنگ در فتوشاپ

پیدا کردن کامل ترین ترکیب رنگ در فتوشاپ

ترکیب رنگ در یک اثر هنری بیشترین تاثیر بصری را بر روی بیننده می‌گذارد. رنگ‌ها هشدار می‌دهند، ایجاد حس می‌کنند، انتقال پیام می‌دهند. اما سوال اینجاست که «چه رنگی مناسب است؟» مهمترین نکته که باید در نظر داشته باشید این است که رنگ‌ها ارتباط دهنده نگاه هنرمند و بیننده هستند.

البته باید این را در نظر گرفت که رنگ به تنهایی معنا ندارد و قرار گرفتن رنگ‌ها در کنار هم آنها را دارای معنا و مفهوم می‌کند.

در این مقاله قصد داریم با انجام یک نمونه، تعیین رنگ کامل و مناسب از یک تصویر به یک ترکیب هماهنگ و دارای‌هارمونی برای ایجاد یک اثر بپردازیم.

پیدا کردن کامل ترین رنگ

پیدا کردن کامل ترین رنگمی خواهیم با استفاده از تصویر بالا یک پوستر برای یک فوق برنامه کودکستان مخصوص دختران طراحی کنیم. نشان دادن برنامه دانشگاهی که قرار است در آن زندگی و تحرک زیادی نشان دهیم بدون تصاویر زمینه و ساختمان‌های کالج تنها با یک تصویر پرتره قطعا کار مشکلی است. با اینحال تلاش می‌کنیم با همین تصویر بهترین ترکیب بندی رنگی و طرحی با شرایط مورد نظرمان را ایجاد کنیم.

 

نگاه کنید، نزدیک تر، خیلی نزدیک تر

هر تصویری دارای یک مجموعه رنگ طبیعی است. در اولین قدم باید این رنگ‌های پیدا و دسته بندی کنیم. تصویر مورد نظرتان را از نمایی بسیار نزدیک تر و با بزرگنمایی زیاد ببینید. مطمئنا از تعداد رنگ‌هایی که به آنها برمی خورید شگفت زده خواهید شد.

در نمای عادی (تصویر سمت چپ) می‌توانید چندین ترکیب رنگ و طیف‌های مختلفی را تشخیص دهید. رنگ پوست، موهای قرمز، چشمان آبی و ژاکت آبی رنگ. اما اگر با بزرگنمایی بیشتر به آن نگاه کنید میلیون‌ها رنگ می‌بینید.
در اولین مرحله باید با کاستن از رنگ‌های موجود انتخاب را برای خود راحت کنید. برای طراحی چنین پوستری چند رنگ نیاز دارید؟ 16؟ 32 یا 64؟

در ابتدا در فتوشاپ از تصویرتان یک duplicate بگیرید. به این ترتیب فایل اصلی خود را حفظ می‌کنید. پس از آن در منوی Filter از زیرمجموعه‌های گزینه Pixelate مورد Mosaic را انتخاب کنید. (Filter>Pixelate>Mosaic) را انتخاب کنید. هر چه اندازه سلول (Cell Size) را افزایش دهید تعداد رنگ‌های قابل انتخاب در تصویر کمتر و کمتر می‌شود. اگر رنگ‌های بیشتری می‌خواهید اندازه سلول را کوچکتر کنید.

از فیلترهای فتوشاپ استفاده کنید
از فیلترهای فتوشاپ استفاده کنید

 

رنگ‌ها را استخراج کنید

حالا به وسیله ابزار قطره چکان رنگ‌های مورد نظر را از بین رنگ‌های باقیمانده انتخاب و استخراج کنید. رنگ‌ها را به ترتیب از بزرگترین مجموعه ترکیب رنگ تا کوچکترین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین طیف آن را نیز در نظر بگیرید. برای مثال از هر رنگ اصلی تیره تر، میانی و روشن ترین آن را انتخاب کنید.

ابتدا بر روی رنگ‌هایی با محدوده بزرگتر کار کنید. اینها رنگهایی هستند که در اولین نگاه متوجه آنها می‌شوید. رنگ پوست، رنگ مو و رنگ ژاکت. سپس رنگ‌های قسمت‌های کوچکتر را انتخاب کنید. رنگ چشم‌ها و لب، نور و سایه روشن میان موها. این کار خیلی آسان است اما باید با دقت زیادی انجام دهید.

انتخاب رنگ‌های مورد نظر از هر بخش را تمام کنید و سپس به بخش دیگر رنگی بروید. سپس رنگ‌های منتخب خود را دسته بندی کنید. مانند تصویر بالا. (از روشن به تیره). تکراری‌ها را حذف کنید. مطمئن باشید از چیزی که می‌بینید و باقی مانده است شگفت زده خواهید شد.

رنگ‌ها را استخراج کنید
رنگ‌ها را استخراج کنید

 

رنگ‌ها را یکی یکی امتحان کنید

رنگ‌های منتخب را به صورت کادر و زمینه در پس تصویر مورد نظرتان قرار دهید. قطعا نتیجه بسیار زیبا خواهد بود. اینطور نیست؟ جالب اینکه همیشه این روش جواب می‌دهد و نتیجه زیبا خواهد ماند چرا که رنگ‌هایی که انتخاب کردید و استفاده می‌کنید دقیقا همانجا هستند.

 

رنگ‌های گرم

اینها رنگ‌های گرم هستند (صورتی‌ها، گلبهی، اکر و قهوه ای‌ها) همگی از رنگ‌های میان موهای تصویر انتخاب شده اند. رنگ‌های گرم تر تصویر را لطیف تر و زنانه تر نشان می‌دهند. پیامی که این رنگ‌ها منتقل می‌کنند بیشتر حاوی القای زیبایی و مراقبت است.

رنگ های گرم
رنگ های گرم

 

رنگ های گرم
رنگ های گرم

 

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد (آبی‌ها، سرمه ای‌ها) بیشتر برای نشان دادن جدیت در روابط (مثل روابط کاری) و کارآمدی و انتقال یک پیام دقیق و مستقیم به کار می‌روند. توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های سرد تیره تر، چهره روشن تر به نظر می‌رسد و اینطور القا می‌شود که از صفحه به سمت بیننده در حال حرکت است.

رنگ های سرد
رنگ های سرد

 

رنگ های سرد
رنگ های سرد

همچنین می توانید از طیف های مختلف هر رنگ که از تصویر به دست آورده اید نیز استفاده کنید. در کل استفاده از این رنگ ها همیشه باعث ایجاد ترکیب رنگ بهتر و در نتیجه هارمونی میان عناصر تصویر و متنی شده و به موجب آن در چاپ نیز زیبایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

درباره صالحی سئو

3
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
2 نظرها
1 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
3 نظر نویسندگان
rezaمریم هاشمیاحمدرضا امامی نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
reza
مهمان
reza

خداقوت محتوا کمک کننده بود

احمدرضا امامی
مهمان
احمدرضا امامی

با سلام . مطلب فوق ( پیدا کردن کاملترین رنگ در فتوشاپ ) بسیار ساده و کاربردی و در عین حال بسیار مهم بود. از زحمات شما کمال تشکر را دارم.

مریم هاشمی
مهمان
مریم هاشمی

سلام
با تشکر از نظر خوب شما دوست عزیز.
باعث افتخار ما است که مطالب وبلاگ چاپ آقا برای کاربران محترم، کاربردی و مفید است.