خانه / کارت دعوت و پستال / 6 نکته مهم در طراحی کارت دعوت برای مراسم های مختلف
طراحی کارت دعوت

6 نکته مهم در طراحی کارت دعوت برای مراسم های مختلف

مردم ایران همواره مردمی شاد و اهل مهمانی و جشن گرفتن بوده اند و از هر مناسبتی برای ابراز شادی خود استفاده میکنند. یکی از اقدامات مهم در فرایند برگزاری هر مراسمی دعوت مهمانان است. طراحی کارت دعوت و رساندن آن به دست مهمانان از مهمترین دغدغه کسانی است که قصد برگزاری یک مراسم را دارند. درست است که طراحی و انتخاب کارت دعوت به سلیقه افراد مربوط میشود اما نکاتی وجود دارند که باید در طراحی کارت دعوت خود رعایت کنید تا یک کارت دعوت موثر و زیبا داشته باشید.

نکته اول: موضوع و هدف مراسم

اولین قدم برای طراحی کارت دعوت، تعیین محوریت مراسم است. آیا کارت دعوت شما برای یک عروسی سنتی است یا یک تولد با تم خاص؟ آیا یک مراسم رسمی و کاری است یا یک دورهمی دوستانه؟ هرکدام از این مراسم ها و جشن ها اصول خود را دارند و مشخصا کارت دعوتی که برای هر یک طراحی میشود متفاوت از دیگری خواهد بود. اگر از ابتدای کار هدف و موضوع مهمانی و مراسم را مشخص کنید، در انتخاب رنگ، فونت، تصاویر و طراحی کلی کارت دعوت دقیق تر عمل خواهید کرد.

نکته دوم: انتخاب رنگ و فونت

رنگ : به روانشناسی رنگ ها و حسی که در افراد ایجاد میکنند توجه کنید. مثلا آبی همیشه نماد آرامش و قرمز و نارنجی نماد حس شور و هیجان بوده و هستند. انتخاب رنگ متناسب با حال و هوای مهمانی باعث ایجاد تجربه ای بهتر در مهمانان میشود. اگر قصد برگزاری یک مراسم رسمی را دارید بهتر است از رنگ های خنثی تر مثل سورمه ای در طراحی کارت دعوت استفاده کنید و رنگ های جیغ را کمتر به کار ببرید. علاوه بر حال و هوای مهمانی باید به دکوراسیون و تم کلی مراسم نیز توجه کنید. اگر جشن یا مراسم شما فضایی کلاسیک دارد انتخاب رنگ سیاه و سفید بهتر است. در حالی که اگر مراسمتان یک مهمانی تولد کودکانه است بهتر است از رنگ های شاد و هیجانی استفاده کنید.

کارت دعوت عروسی

فونت : علاوه بر انتخاب رنگ، تعیین فونت متناسب با آن رنگ که با حس و حال مراسم نیز هماهنگ باشد یک فاکتور بسیار مهم است. باید فونتی را انتخاب کنید که در عین زیبایی و همخوانی با رنگ کارت دعوت، خوانا باشد و خواننده را اذیت نکند. فونت های ساده تر و کلاسیک برای طراحی کارت دعوت مراسم های رسمی مناسب تر هستند و فونت های فانتزی میتوانند انتخاب خوبی برای کارت دعوت های کودکانه باشند

فراموش نکنید که ترکیب رنگی و فونت های نوشته کارت دعوت باید با هم هماهنگ باشند.

نکته سوم: عناصر گرافیکی و تصاویر

استفاده از تصاویری که فضای کلی مراسم را برای مهمانان به تصویر بکشد یک نکته مهم در طراحی کارت دعوت است. مثلا اگر میخواهید مهمانان را به یک عروسی در باغ و فضای باز دعوت کنید، میتوانید از عکس هایی که باغ را نشان میدهد استفاده کنید. در ضمن باید از تصاویری استفاده کنید که حس و حال مثبتی را در مهمانان ایجاد کنید. از طرف دیگر اگر یک مراسم رسمی یا سازمانی را مدیریت میکنید و میخواهید برای مراسم شرکت کارت دعوت طراحی کنید، از لوگو و نماد سازمان در آن استفاده کنید. سعی کنید لوگو شما بیش از حد بزرگ نباشد و ذهن مخاطب را از تصویر یک دعوت نامه منحرف نکند. در تمام المان های تصویری که قصد به کار گیری آن ها را در کارت دعوت دارید، کیفیت را فراموش نکنید و از عکس ها و عناصر گرافیکی با کیفیت در طراحی کارت دعوت خود استفاده کنید.

یکی از عناصر گرافیکی جذاب و در عین حال کاربردی که میتوانید در طراحی کارت دعوت استفاده کنید، نقشه ها هستند. میتوانید قسمت کوچکی از نقشه محل برگزاری مراسم را در کارت بگذارید.

کارت دعوت تولد

نکته چهارم: متن دعوت نامه

حتما دقت کنید که تمام اطلاعات ضروری درمورد مراسم را در دعوت نامه نوشته باشید. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • تاریخ دقیق برگزاری مراسم
  • ساعت شروع و پایان مراسم
  • آدرس محل برگزاری
  • مناسبت مهمانی یا مراسم
  • شرایط آوردن همراه
  • در صورت لزوم جزئیات درمورد تم مراسم
  • نحوه پاسخگویی به دعوت

در نوشتن متن دعوت نامه حتما دقت کنید که اصول نگارشی را به درستی رعایت کرده باشید و غلط املایی هم در متن کارت دعوت وجود نداشته باشد. به خصوص اگر این کارت برای دعوت افراد به یک مراسم رسمی مثل مراسم های شرکتی یا علمی است. لحن نوشته نیز باید با هدف و فضای مراسم هماهنگ باشد. میتوانید در طراحی کارت دعوت مراسم خود از عناصر خلاقانه نوشتاری مثل شعر ها و متن های ادبی استفاده کنید. اگر یک مراسم سازمانی برگزار میکنید میتوانید از شعار سازمان استفاده کنید. یا اگر مراسم شما هدف خاصی دارد، میتوانید شعاری را بنویسید که آن هدف را بازگو کند.

کارت دعوت یک لت

نکته پنجم: یکپارچگی و تناسب

عناصر کارت دعوت اعم از تصاویر و متن ها را متناسب با یکدیگر انتخاب کنید و یکپارچگی را در تمام طول طراحی کارت دعوت حفظ کنید. توجه داشته باشید که بیش از حد کارت دعوت را شلوغ نکنید. استفاده از فونت های مختلف و عکس های متنوع در کارت دعوت و پر کردن تمام فضای خالی، اصلا نتیجه خوبی نخواهد داشت و ظاهر کارت دعوت را شلخته میکند. کارت دعوت باید یک ابزار اطلاع رسانی کوتاه و مختصر باشد. استفاده بیش از اندازه از عناصر مختلف تنها زیبایی کارت دعوت را کم میکند و باعث میشود ذهن خواننده کارت دعوت از اطلاعات مهم تر منحرف شود.

نکته ششم: چاپ با کیفیت

فرض کنیم که شما از عکس های با کیفیت و بهترین فونت ها در طراحی کارت دعوت خود استفاده کرده باشید. کلی دقت کرده اید که بهترین ترکیب را در کارت دعوت داشته باشید. اگر از کاغذ بی کیفیت و یا مجموعه بدی برای چاپ کارت دعوت استفاده کنید، تمام زحمات شما بر باد میرود. چاپ بی کیفیت و استفاده از کاغذ و جوهر های بد برای چاپ کارت دعوت، تاثیر مستقیم بر روی کیفیت کارت دعوت میگذارد. چاپ آقا یکی از بهترین مجموعه ها برای سفارش کارت دعوت با طرح دلخواه است که امکان چاپ کارت دعوت یک لت و دو لت را در ابعاد مختلف برای شما فراهم میکند. حتی میتوانید نوع کاغذ کارت دعوت را نیز خودتان انتخاب کنید تا بیشترین تناسب را با رنگ بندی و طراحی شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ایده های خلاقانه برای طراحی کارت دعوت

تفاوت کارت پستال و کارت دعوت

نکات مهم در طراحی کارت دعوت عروسی

درباره خانم صالحی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar