خانه / نکات چاپ / بزرگترین اشتباهات چاپ | نبایدهای مراحل انجام چاپ که باید بدانید

بزرگترین اشتباهات چاپ | نبایدهای مراحل انجام چاپ که باید بدانید

در دنیای امروز با رشد فزاینده اطلاعات و نیاز به انتقال آن سبب افزایش تقاضا در صنعت چاپ شده است. از طرفی با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و بهینه سازی تولید مواد اولیه مورد استفاده در صنایع مختلف قیمت این مواد در صنایع مختلف هر روزه افزایش می یابد. صنعت چاپ تحت تاثیر این شرایط (و البته تورم سنگین در کشور ما) با افزایش قیمت روبروست. همین امر باعث می شود اشتباهات چاپ بیش از قبل هزینه بر باشند.

اساسا مقوله ای به نام چاپ و طراحی جزء خدماتی به نسبت گران به شمار می آیند. به همین دلیل هر گونه خطا و مشکلاتی که منجر به خرابی و از بین رفتن پروژه های چاپ شود با هزینه بسیار و ضرر هنگفت روبرو خواهد شد. پیشگیری و کنترل این خطاها می تواند امتیاز مثبت و وجه تمایز یک چاپخانه، واحد یا شخص مرتبط در زمینه طراحی باشد.

به طور کلی اگر بخواهیم به افراد و واحدهایی که با یک پروژه چاپی کم و بیش سروکار دارند و تاثیر ویژه و حیاتی بر آنها می گذارند نگاهی بیندازیم به این موارد برمی خوریم.

  • کارفرما
  • طراح و واحد طراحی
  • لیتوگرافی (در چاپ افست)
  • چاپخانه یا دفتر فنی
  • صحافی و امور پس از چاپ
  • بسته بندی، حمل و نقل
  • ضمانت اجرا

اشتباهاتی که هنگام چاپ رخ می دهند

 

کارفرما: اگر بخواهیم با ذکر یک مثال اهمیت و تاثیر نگاه و تصمیمات کارفرما بر پروژه چاپی رو بیان کنم باید بگویم که کارفرما را می توان نوک هرم یک پروژه در نظر گرفت. هر تصمیم کارفرما مستقیما باقی بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کارفرما قبل از هرکسی باید از اشتباهات چاپ مطلع، و از آن ها دوری کند.

تمام بخشهای متاثر از تصمیمات اولیه کارفرما می باشد. برای مثال عدم انتقال صحیح خواسته یا منابع اطلاعاتی باعث ایجاد طرحی ناقص می شود. یا عدم شناخت و انتخاب مواد اولیه نامناسب مثل کاغذ باعث لطمه دیدن پروژه و گاها عدم قبول آن توسط خود کارفرما در مراحل بعدی می شود.

طراح و واحد طراحی: در بسیاری از موارد تشخیص اشتباه در این مرحله از چاپ سخت و نیازمند دقت ویژه است. صرفا شکل ظاهری یک طرح نمی تواند دلیل بر درستی و زیبایی کار نهایی پس از چاپ باشد. عدم رعایت استانداردها، اشتباه در چیدمان، عدم محاسبه فاصله ها و برش های مورد نیاز برای پروژه های مختلف، عدم شناخت رنگ ها و بسیاری موارد تخصصی دیگر از جمله اشتباهات جدی یک واحد طراحی به شمار می رود.

لیتوگرافی اولین واحد به اصطلاح خروجی مرتبط با یک پروژه است. در لیتوگرافی فایل های طراحی و تایید شده، برای انجام پروسه چاپ آماده سازی و پرینت می شوند. از اشتباهات محتمل در این مرحله از چاپ می توان به تغییر خودسرانه پروفایل تصاویر، اشتباه در تعیین اندازه و زوایای ترام، فاصله های مورد نیاز پروسه چاپ، موارد تخصصی مربوط به فایل و … اشاره کرد.

چاپخانه و واحد چاپی (مثل دفتر فنی) مانند سایر واحد هایی که توضیح دادیم دارای حساسیت های مربوط به خود است. از جمله بحث های مربوط به این بخش می توان به نوع ماشین چاپ، سطح تخصص کارکنان چاپخانه خصوصا اپراتور دستگاه (چاپچی) و برشکار اشاره کرد. ضمن اینکه نمی توان اهمیت کیفیت موارد اولیه به کار رفته در پروسه چاپ را نادیده گرفت.

صحافی و امور پس از چاپ: می توان این بخش از اجرا و تولید در صنعت چاپ را حساس ترین و به نوعی سخت ترین بخش از تمام پروژه در نظر گرفت. بسیاری از خرابی ها و اشتباهات صورت گرفته در انجام امور مربوط به چاپ در مرحله پس از چاپ و صحافی اتفاق افتاده اند و منجر به ضرر و زیان بسیار و اصطلاحا باطله شدن تمام کار می شوند. از کارهایی که پس از چاپ انجام می شود می توان به سلفون کشی، تا کنی، پاکت سازی، ترتیب، برشکاری، صحافی، جلدسازی، منگنه و هرگونه خدمات مربوط به تکمیل سفارش اشاره کرد. ضمن اینکه قطعا نمی توان اهمیت کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در این بخش (مثل چسب صحافی) را نادیده گرفت.

اشتباهات رایج چاپ

بسته بندی و حمل و نقل: بسیار دیده شده که اهمیت این بخش های پایانی توسط مراکز چاپ نادیده گرفته شده است. و اتفاقا در همین مرحله از کار خیلی از سفارشات و پروژه ها دچار اشکال و خرابی شده اند. بسته بندی نامناسب باعث خرابی گوشه های کاغذ و گاهی پاره شدن صفحات جلد و صفحات اول مرسوله در حمل و نقل می شود. ضمن اینکه تعیین و استفاده از وسیله مناسب برای حمل و نقل نیز از دیگر نکات مهم می باشد. سفارشی را به یاد دارم که شامل ده هزار جعبه دارویی می شد. صحافی به جای سفارش یک وانت از یک موتور سه چرخ برای حمل آن به محل سفارش استفاده کرده بود و به خاطر حجم زیاد بار حدود سه هزار عدد از این جعبه ها در بین راه داخل کانال آب افتاده و از بین رفت.

ضمانت حسن انجام کار: در نهایت تمام مواردی که قید شد باید به «ضمانت حسن انجام کار» اشاره کنم که به نوعی حلقه مفقوده تعهد در صنعت چاپ است. زمانی که مراکز و اشخاص برای سود بیشتر از نیروی کار آموزش ندیده و غیرحرفه ای استفاده می کنند و دستگاه هایی را که سالهاست از چرخه صنعت خارج شده اند را کماکان در خط تولید قرار می دهند مطمئنا نمی توان انتظار داشت که اشتباهات چاپ و خطاهای منجر به ضرر و زیان کارفرما کمتر شود. متاسفانه در حال حاضر مراکز بسیار کمی هستند که حاضرند ضمانتی بابت سفارش دریافت شده به کارفرما ارائه کنند. در چنین وضعیتی عدم اعتماد و افزایش نگرانی باعث کاهش سفارش و در ادامه ضرر و زیان صنعت چاپ می شود. 

شخصا تلاش می کنم سفارشات چاپ خود را به مراکزی بدهم که جدای از کامل بودن بخش های مربوط به انجام کار، پاسخگو باشند و در نهایت انجام سفارشم را تضمین کنند.

در این مقاله تلاش شد که شما را با انواع اشتباهات چاپ و عمده مشکلاتی که معمولا باعث بروز اشکال و خرابی پروژه ها و سفارشات چاپی شما می شود آشنا کنیم. امیدوارم که با انتخاب پیمانکاران مناسب و افزایش سطح مهارت و استفاده از تکنولوژی نوین باعث رشد کیفیت و در ادامه کمیت در صنعت چاپ باشیم.

بیشتر بدانید:

درباره chapagha

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar