خانه / نکات چاپ / بخش دوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ
بخش دوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

بخش دوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

برای شروع و مطالعه این مقاله حتما بخش اول راهنمای آماده سازی فایل چاپ را مطالعه کنید.

 

بیشتر بخوانید:   بخش اول: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

 

3) اضافه رنگ، برش، محدوده امن

  • قرارگیری عناصر، متون، تصاویر و لوگوها در فایل شما باید به گونه‌ای باشد که وقتی محصول نهایی در چاپخانه برش زده می شود، تصویر و متن مورد نظرتان دست نخورده باقی بماند. به این منظور همیشه باید برخی نواحی طرح خود را که ممکن است برش بخورد (معمولا از هر طرف 3 میلی‌متر)، از عناصر مهم خالی کنید و در عین حال رنگ پس‌زمینه را از هر طرف تا انتهای فایل ادامه دهید (اضافه رنگ) تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد. همچنین علاوه بر در نظر گرفتن خط و محل برش، عناصر اصلی را از لبه‌های کار (محدوده یا حاشیه امن) فاصله دهید تا چنانچه فرایند برش با خطایی همراه بود، عناصر اصلی طرح شما آسیب نبیند. همچنین این کار به زیبایی طرح شما کمک می‌کند.

 

اضافه رنگ (Bleed) حتما باید در نظر گرفته شود
اضافه رنگ (Bleed) حتما باید در نظر گرفته شود

 

به محدوده برش (Trim) توجه کنید
به محدوده برش (Trim) توجه کنید

 

حاشیه امن (Safety Zone) را حتما رعایت کنید
حاشیه امن (Safety Zone) را حتما رعایت کنید

 

4) کیفیت مناسب تصاویر و فایل، رزولوشن

  • یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت چاپ،‌ کیفیت تصاویر به کار گرفته شده در طرح می‌باشد. پس همیشه سعی کنید از تصاویری با بهترین کیفیت در طرح خود استفاده کنید. کیفیت تصاویر در چاپ، رزولوشن Resolution نامیده می‌شود و با واحد نقطه در اینچ یا DPI سنجیده می‌شود.
  • کیفیت مناسب چاپ برای تصاویر 300 دی‌پی‌آی در اندازه یک به یک می‌باشد. مثلا برای چاپ مناسب یک عکس در اندازه 10 – 10 سانتیمتر شما به عکسی دقیقا با همین اندازه و رزولوشن 300 دی پی‌ آی نیاز خواهید داشت و چنانچه بخواهید چاپ بزرگتری داشته باشید، شما علاوه بر رزولوشن 300، نیاز به عکسی با ابعاد بزرگتر خواهید داشت. (هر چه یک تصویر از اندازه واقعی خود بزرگتر شود از رزولوشن و کیفیت آن کاسته خواهد شد).
  • در نهایت در نظر داشته باشید که علاوه بر کیفیت تصاویر موجود در طرح، فایل نهایی نیز باید کیفیت مناسب را داشته باشد. بدین معنا که رزولوشن فایل نهایی نیز حداقل باید 300 دی‌پی‌آی باشد. (هم فایل نهایی و هم محتوا باید کیفیت لازم را داشته باشند).
بیشتر بخوانید:   عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

 

تفاوت کیفیت چاپ دو تصویر با رزولوشن متفاوت
تفاوت کیفیت چاپ دو تصویر با رزولوشن متفاوت

 

تفاوت کیفیت چاپ دو تصویر با رزولوشن متفاوت
تفاوت کیفیت چاپ دو تصویر با رزولوشن متفاوت

 

5) اندازه

  • رعایت اندازه درست و مناسب از موارد ابتدایی است که متاسفانه برخی طراحان به دقت رعایت نمی‌کنند. همیشه اندازه چاپی مورد نظر را با اندازه فایل طراحی و با رعایت اصول و محدودیت‌های چاپی، مطابقت دهید. مثلا اگر شما یک تراکت با اندازه A4 می‌خواهید، حتما باید اندازه فایل آن نیز A4 باشد و چنانچه اندازه فایل شما حتی با رعایت نسبت، مثلا A5 باشد، حتما در چاپ به مشکل خواهد خورد و اگر اندازه آن نیز بزرگ شود تا به A4 برسد، از کیفیت چاپ نهایی کاسته خواهد شد. (اندازه فایل خود را با دقت 1 میلی‌متر رعایت نمایید).
  • همچنین در نظر داشته باشید که اصول و محدودیت چاپی در اندازه کار شما تاثیر خواهند گذاشت. مثلا اندازه یک فایل A4 ،(297-210 میلی‌متر) می‌باشد و با در نظر گرفتن اضافه رنگ که در پیش گفته شد، اندازه فایل شما (214-301 میلی‌متر) باید در نظر گرفته شود. همچنین برای اطلاع از محدودیت‌های تولیدی و چاپی با ناظر چاپ خود هماهنگ باشید.

 

راهنمای آماده سازی فایل چاپ
اندازه نهایی و درست را حتما بررسی نمایید

 

  • با آگاهی و رعایت موارد بالا و همچنین تهیه خروجی مناسب می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که فایلی سالم و احتمالا چاپ مناسب خواهید داشت. اما نکاتی دیگری نیز هستند که با رعایت آنها، طرح و فایل بهتری خواهید داشت و در نهایت در چاپ، به ویژه چاپ افست، کیفیت بهتری را مشاهده خواهید کرد. در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

6) سیاه معمولی، سیاه اشباع

به‌کارگیری رنگ سیاه در طراحی برای مقاصد چاپی،‌ نکات کیفی و حرفه‌ای خود را دارد. نکات زیر را جهت داشتن بهترین کیفیت رنگ سیاه در چاپ را به یاد داشته باشید:

  • برای نوشتار و عناصر کوچک در طرح خود حتما از سیاه تک رنگ استفاده کنید. (C:0 M:0 Y:0 K:100). اینکار باعث کیفیت این عناصر و جلوگیری از محو شدن لبه‌ها می‌شود. (استفاده از سیاه اشباع در این موارد باعث محو شدن لبه‌ها و احساس کم بودن کیفیت در این عناصر می‌شود).
  • چنانچه می‌خواهید از رنگ سیاه در سطوح بزرگ، یا نوشتار با اندازه خیلی بزرگ استفاده کنید بهتر است از سیاه چهاررنگ، یا به اصطلاح سیاه اشباع (C:60 M:40 Y:10 K:100) استفاده کنید تا رنگ سیاه بهتری داشته باشید. (استفاده از سیاه تک رنگ در این موارد باعث بور شدن رنگ سیاه مورد نظر می شود).
  • سیاه تک رنگ و سیاه اشباع تفاوت محسوسی با یکدیگر دارند. در سیاه تک رنگ،‌ برای بازنمایی رنگ سیاه تنها زینک سیاه به‌کار گرفته می‌شود و یک رنگ سیاه استاندارد حاصل می‌شود. اما در سیاه اشباع، از ترکیب سه رنگ دیگر در کنار 100 واحد رنگ سیاه معمولی، یک رنگ سیاه غنی و کاملا تیره حاصل می‌شود که هر کدام از این دو سیاه مزایا و معایب خود را دارند. با توجه به دو مورد بسیار مهم بالا و استفاده از تجربیات ناظران چاپ سعی کنید به صحیح‌ترین روش ممکن از این دو استفاده کنید.

 

تفاوت رنگ سیاه استاندارد (K=100) و سیاه اشباع (Rich Black C:60 M:40 Y:10 K:100)
تفاوت رنگ سیاه استاندارد (K=100) و سیاه اشباع (Rich Black C:60 M:40 Y:10 K:100)

 

7) فونت و نوشتار مناسب

در به‌کارگیری نوشتار و فونت در طراحی، به‌ویژه برای مقاصد چاپ موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • حتما اندازه مناسب را به کار بگیرید. این اندازه حتما باید در تناسب با اندازه کار چاپی، حداقل اندازه قابل خوانش، رنگ و نوع فونت در نظر گرفته شود.
  • در فونت‌های فارسی، معمولا کوچکترین اندازه، که خوانش آن مشکلی نداشته باشد، اندازه 8 pt پوینت می‌باشد. این اندازه برای فونت‌های سیاه یا تیره در زمینه روشن می‌باشد. اگر می‌خواهید از رنگ فونت سفید یا روشن در زمینه رنگی استفاده کنید، اندازه آن را حداقل یک سایز بزرگتر انتخاب کنید، یعنی 9 pt پوینت. در نظر داشته باشید که اندازه ارائه شده برای فونت‌های استاندارد در نظر گرفته شده (فونت‌هایی بر پایه نسخ). برخی فونت‌ها ممکن است در این اندازه کوچکتر یا بزرگتر باشند.
  • فونت‌های انگلیسی معمولا کمی بزرگتر هستند و می‌توان با در نظر گرفتن موارد بالا از یک اندازه کوچکتر نیز استفاده کرد.
  • پیشنهاد می‌شود از فونت‌های تزیینی، به دلیل مشکل در خوانش، غیر رسمی بودن برای چاپ و بیش از حد نازک بودن در برخی قسمت‌ها خودداری نمایید.
  • نسبت فونت به اندازه کار را حتما در نظر بگیرید. وقتی یک محصول بزرگ می‌باشد، اجباری به بزرگتر کردن غیر معمول نوشتار وجود ندارد و برعکس چنانچه طراحی محصولی کوچک مانند کارت ویزیت در نظر دارید، تلاش کنید که حداقل اندازه خوانش را رعایت کرده و فونت‌ها را کوچک نکنید.
  • حتی‌المقدور از یک تک رنگ برای نوشتار استفاده کنید.از به‌کارگیری خط دور به‌ویژه خط دور چهار رنگ به شدت اجتناب کنید.
  • در انتهای طراحی نوشته‌ها را از حالت فونت خارج کنید تا در کامپیوترهای دیگر و مراحل بعدی چاپ به مشکل نداشتن فونت بر نخورید. (چگونگی تبدیل فونت به آبجکت در نرم‌افزارهای رایج در یک آموزش جداگانه ارائه خواهد شد).
بیشتر بخوانید:   بررسی فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ

 

از نوشتاری با اندازه و تناسب درست استفاده کنید
از نوشتاری با اندازه و تناسب درست استفاده کنید

 

8) Overprint

  • ویژگی اورپرینت (پر کردن زیر) از مهمترین مواردی است که درکیفیت عناصر سیاه و به‌ ویژه نوشتار مهم است و طراحان حرفه‌ای و آشنا با چاپ حتما آن را به‌ کار می‌گیرند.
  • به یاد داشته باشید که بسیار بهتر است نوشته‌ها و عناصر کوچک سیاه در زمینه رنگی، حتما Overprint شده باشند.
  • چنانچه Overprint در موارد بالا به‌کار گرفته نشده باشد،‌ ممکن است کناره‌های عناصر شما سفید باشد.
  • از این ویژگی با دقت استفاده کنید و از Overprint کردن رنگ‌های غیر از سیاه خودداری کنید، همچنین پس از پایان کامل طراحی، این ویژگی را اعمال کنید.

برای Overprint کردن آبجکت‌ها یا نوشته‌ها:

  • در نرم‌افزار Illustrator: از منوی Windows گزینه Attributes را انتخاب کنید. یک پنل باز می‌شود، فونت یا آبجکت مورد نظر را انتخاب کنید و در پنل Attributes گزینه Overprint Fill را انتخاب کنید.
  • در نرم‌افزار Corel Draw: فونت یا آبجکت مورد نظر را انتخاب کنید، به منوی Object بروید و از آنجا گزینه Overprint Fill را انتخاب کنید.
  • در نرم‌افزار InDesign: از منوی Windows ، به زیرمنوی Output بروید و گزینه Attributes را انتخاب کنید. یک پنل باز می‌شود، فونت یا آبجکت مورد نظر را انتخاب کنید و در پنل Attributes گزینه Overprint Fill را انتخاب کنید.
  • در نرم افزار Photoshop: از پنل لایه‌ها (Layers)، لایه مورد نظر را انتخاب کنید و سپس از منوی کشویی بالای همین پنل و از میان استایل‌ها، گزینه Multiply را انتخاب کنید.

 

تفاوت احتمالی چاپ یک آبجکت اورپرینت (Overprint) شده و نشده - راهنمای آماده سازی فایل چاپ
تفاوت احتمالی چاپ یک آبجکت اورپرینت (Overprint) شده و نشده – راهنمای آماده سازی فایل چاپ

 

بیشتر بخوانید:   بخش سوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

درباره صالحی سئو

24
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
17 نظرها
7 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
19 نظر نویسندگان
پژمانhomeسعیدعلیNarges نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
home
مهمان
home

سلام وقتتون بخیر . ما یک کاتالوگ داریم که تو فیگما که برنامه مناسب طراحی کاتالوگ نیست طراحی شده. خروجی jpeg بگیریم و تو برنامه ایلاستریتور صفحه بندی کنیم برای چاپ مشکلی به وجود میاد؟ برای نوشته ها مثلا

سعید
مهمان
سعید

سلام ممنون از سایت خوبتون
واقعا مطالب خیلی مفیدی بود

علی
مهمان
علی

ممنون بابت آموزش های ارزشمندی که قرار میدید

Narges
مهمان
Narges

مطالبتون عالی، بسیار آموزنده و کاربردی هست
امیدوارم همواره موفق و برقرار باشین

زهرا
مهمان
زهرا

سلام.من مدتی هست که طراحی پارچه با نرم افزار ایلاستریتر رو یاد گرفتم و قصد دارم بعضی از کارهامو چاپ کنم. طرح پارچه رو در ایلاستریتر طراحی کردم و در فوتوشاپ بهش تکسچر اد کردم.الان باید چه چیزی رو بفرستم برای چاپخونه؟

زهرا
مهمان
زهرا

سلام. میبخشید، من یک سری مستطیل کوچک که روی انها عدد نوشته شده به ابعاد ۳ سانت در ۴ سانت میخوام. روی هر کدوم یک عدد هست. از یک تا ۹. و زمینه سفید. من اگر بخوام اونها رو روی یک کاغذ آ چهار طراحی کنم و بعد برش بخوره دورشون تا از هم جدا بشن، از اونجایی که زمینه سفید هست، خط برش برای چاپ را چطور ایجاد کنم؟ ممنون از راهنماییتون

Ali
مهمان
Ali

سلام خیلی ممنونم بابت اطلاعات بسیار مفیدی که در دسترس ما قرار دادین و با ما شریک شدین واقعا ممنونم من تازه شروع به طراحی کردم و سوال داشتم : به عنوان مثال برای طراحی کارت ویزیت که قراره ۵ میلی متر از هر طرف اَمن باشه ، من اندازه کاغذ کار را دقیقا همان ابعاد کارت ویزیت بدم و فقط زمان طراحی ۵ میلی متر در نظر بگیرم که مطلبی در آن قسمت قرار نگیره ؟ یعنی ابعاد کاغذ دقیق اندازه کارت ویزیت باشه درسته ؟ بعد من اگه پشت و روی یه کارت ویزیت رو طراحی کنم باید… مشاهده بیشتر »

Zahra
مهمان
Zahra

سلام ممنون بابت آموزش خوبتون. ببخشید برای من یه مشکلی پیش اومده ممنون میشم راهنماییم کنید. وقتی طراحی ایندیزاینم تموم میشه و ازش خروجی Pdf میگیرم تمامی گرید ها و خطوط من در Pdf نمایش داده میشه!!!!! انگار مشکل از تنظیمات برنامه ایندیزاین هستش چون هر سند دیگه ای هم خروجی میگیرم همینطور میشه .نمی‌دونم چیکار کنم مشکلم حل بشه ممنون میشم راهنماییم کنید.

مژگان
مهمان
مژگان

سلام وقتتون بخیر
من میخام یک کاری را در ابعاد A4 برای چاپ اماده کنم اگه Bleed بدم اندازه صفحه ام (214-301 میلی‌متر) میشه. اون وقت برای خروجی گرفتن tiff , png اندازه کادر A4 رو بدم یا این اندازه رو 214-301 ؟

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام، دوست عزیز اگر می‌خواهید فایل چاپی شما همراه با Bleed برای چاپخانه ارسال شود بایستی در زمان خروجی گرفتن نیز ناحیه Bleed را در نظر بگیرید اما پیش از هرچیز بهتر است با چاپخانه مورد نظرتان صحبت کرده و ابعاد دقیق برای چاپ را از آن‌ها بپرسید.
ما در وبسایت چاپ آقا قالب‌های دقیقی از محصولات مختلف‌مان را قرار داده‌ایم تا شما مشتریان عزیز بتوانید با خیال راحت فایل طراحی‌تان را برایمان ارسال کنید.

پژمان
مهمان
پژمان

با درود و احترام و ضمن تشکر از توضیحات
سوال بنده این است که در دفاتر فنی، آیا سایزی که کمی از A4 بزرگتر باشه وجود داره که طرح با سایز A4 به انضمام Bleed نیم‌سانتی از اطراف را بتوانیم روی آن پرینت بگیریم تا کاغذ دورریز کمی داشته باشد؟
مثلاً در نظر بگیرید که می‌خواهیم 20 تا منوی رستوران در ابعاد A4 داشته باشیم.
قطعاً روی A3 میشه پرینت گرفت، ولی دورریزش زیاده.

فیروزه
مهمان
فیروزه

خیلی خوش شانس بودم که سایت شما رو پیدا کردم. چندماهی هست به عنوان حسابدار در یه چاپخونه ی افست مشغول بکار بودم و متاسفانه همکاران یا از انتقال اطلاعات دریغ میکردن یا قادر به انتقال اطلاعات مفید نبودند. مطالبتون عالی و بسیار دقیق هست و براتون سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم امیدوارم مطالب رو ادامه بدین و حتی آموزش‌های تصویری و مجازی داشته باشین.

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام دوست عزیز،
از لطف و دیدگاه خوبتان ممنونیم. باعث افتخار و خوشحالی زیاد ما است که مطالب وبلاگ چاپ آقا برایتان مفید و رضایت‌بخش بوده است.
حتما،تمام سعی‌مان را خواهیم کرد تا مطالب کاربردی بیشتری را در وبلاگ چاپ آقا ارائه دهیم.
همواره موفق و پیروز باشید.

سپیده
مهمان
سپیده

بسیار مفید بود، خسته نباشید.

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام دوست عزیز،
ممنون از دیدگاه خوبتان، خوشحالیم که مطالب وبلاگ چاپ آقا برایتان کاربردی و رضایت‌بخش بوده است.

ایمان ماهوتی
مهمان
ایمان ماهوتی

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما در وهله‌ی اول سپاس بسیار بابت زحماتتون و ارسال این مطالب خارق‌العاده و در وهله‌ی دوم یک تقاضا ، بنده زیاد در پی آموزش اصول طراحی توی نت سرچ کردم و این مطالب مفید رو به تازگی پیدا کردم. به جرات میگم اولین و تنها جایی که تونستم انقد مطالب مفیدی پیدا کنم همین‌جاست ، و اما درخواستم اینکه برای یادگیری کامل این اصول کتاب یا مقاله یا سایتی اگر میشناسید لطفا بهم معرفی کنید. توی وب سیت شما ۴ یا پنج مورد هست. نمیدونم من پیدا نکردم بقیه موارد رو یا… مشاهده بیشتر »

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر خوبتون. خوشحالیم که مطالب ما برایتان کاربردی و رضایت بخش بوده است.
حتما سعی می‌کنیم در آینده نزدیک مطالب بیشتری را برای شما عزیران در وبلاگ چاپ آقا قرار بدهیم.

Negin
مهمان
Negin

توضیحاتتون عالیهه و خیییلییی مفید⁦

مجتبی
مهمان
مجتبی

سلام، تشکر خیلی زیاد از شما. کمتر جایی این دقت در ارائه آموزش را دیدم. در پناه خدا و در کار خود موفق باشید.

مریم هاشمی
مهمان
مریم هاشمی

سلام،
ممنون از دیدگاه خوب شما دوست عزیز.
باعث خوشحالی ما است که مطالب بلاگ چاپ آقا مورد رضایت مخاطبین محترم خود قرار گرفته است.

م,گ
مهمان
م,گ

خیلی ممنون برای مطلب بسیار مفید و تخصصی

مریم هاشمی
مهمان
مریم هاشمی

با سلام
از دیدگاه خوب شما ممنونیم.
رضایت شما از مطالب درج شده در بلاگ چاپ اقا باعث افتخار ما است.

سمیرا
مهمان
سمیرا

عالی ممنون واقعا خیلی کمک کرد

مجتبی
مهمان
مجتبی

عالی بود.ممنون