خانه / نکات چاپ / مشکل تبدیل فونت به منحنی – Convert to curve
تبدیل فونت به منحنی

مشکل تبدیل فونت به منحنی – Convert to curve

یکی از روش‌هایی که جهت رعایت اصول استاندارد پیش از چاپ طرح‌هایی که شامل متن هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد  تبدیل فونت به منحنی است.

در نرم افزارهای طراحی مانند CorelDraw ،Illustrator و InDesign که دارای ساختار برداری (Vector) هستند تبدیل فونت به منحنی از مهمترین نکات در تهیه‌ی خروجی طرح می‌باشد. این عمل بدین منظور انجام می‌گیرد که از ایجاد کنگره و رنجه شدن فونت و در اصطلاح عامیانه به هم‌ریختگی آن جلوگیری شود.

بنابراین پیش از ارسال سند طرح به چاپخانه و انجام عملیات چاپ این تبدیل را فراموش نکنید چرا که به هنگام تهیه‌ی خروجی فیلم طرح توسط ایمیج ستر و یا پلیت (زینک یا رابط چاپ) توسط دستگاه پلیت ستر اشکالات اساسی ایجاد می‌گردد.

در نرم افزار کرل دراو این تبدیل توسط منوی object و گزینه‌ی convert to curves انجام می‌پذیرد.

تبدیل فونت به منحنی

به هنگام تبدیل فونت به منحنی ممکن است مشکلاتی ایجاد گردد که در این مقاله به بررسی آن‌ها و ارائه‌ی راه حل مناسب می‌پردازیم.

یکی از مواردی که به هنگام تهیه متن در طراحی می‌بایست به آن توجه کرد مسئله‌ی overprint و عدم تداخل رنگ متن با رنگ پیش زمینه‌ی آن می‌باشد. درج نوشته رنگی و مشکی بر روی پیش زمینه‌ی رنگی (غیر از سفید) در چاپ کاملا متفاوت خواهد بود. چراکه نوشته مشکی نیازمند overprint شدن بر روی پیش زمینه‌ی رنگی است درحالی که برای متون رنگی ایجاد حالت overprint به منزله‌ی آسیب رسیدن به متن در یک طراحی می‌باشد.

به هنگام استفاده از نرم افزاهایی همچون کرل دراو بهتر است جهت جلوگیری از خطاهای ناشی از overprint در قسمت‌های ناخواسته، گزینه‌ی overprint را در نرم افزار فعال کنید.

overprint در تبدیل فونت به منحنی

ممکن است در برخی موارد، متنی را که در ابتدا به صورت مشکی تایپ کرده‌اید را تغییر رنگ دهید در این صورت آن نوشته از حالت overprint خارج می‌گردد. حال در نظر بگیرید که همان نوشته مشکی اولیه را که به‌طور پیش‌فرض overprint است را تبدیل به منحنی کنیم؛ در این حالت این نوشته همچنان overprint باقی می‌ماند که کاملا مورد تایید چاپ است اما اگر پس از تبدیل متن به منحنی، رنگ مشکی آن را به رنگی دیگر تغییر دهیم به هنگام چاپ مشکل تداخل رنگی ایجاد می‌شود. علت این موضوع آن است که تغییر رنگ فونت مشکی پس از تبدیل به منحنی همانند حالت اولیه با وجود مسئله‌ی overprint همراه خواهد بود که این موضوع در متون رنگی با پیش زمینه‌ی رنگی به منزله‌ی آسیب رسیدن به نوشته در چاپ است.

بنابراین بهتر است که تبدیل حروف و نوشته‌ها به منحنی در آخرین مرحله‌ی طراحی و زمانی که فایل نهایی برای خروجی فیلم یا پلیت آماده است انجام گیرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در نرم افزار کرل دراو برای تبدیل حروف فارسی به منحنی بهتر است از دستور weld استفاده گردد تا خط بین حروف نیز از بین برود.

تبدیل فونت به منحنی

 

بیشتر بخوانید:   بررسی فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ

درباره صالحی سئو

2
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
2 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
1 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
1 نظر نویسندگان
محسن نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محسن
مهمان
محسن

منظورم Convert to curve هست همچین قابلیتی در فتوشاپ وجود داره که انجام داد یا نیازی نیست ؟

محسن
مهمان
محسن

سلام
وقت بخیر
در فتوشاپ نیازی به انجام چنین کاری هست؟