خانه / کاتالوگ / کاربرد کاتالوگ در کجاست؟
کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

کاربرد کاتالوگ در کجاست؟ کاتالوگ از جمله اقلام چاپی پرکاربرد در حوزه تبلیغات و بازاریابی است. بسیاری از کسب‌وکارها برای معرفی محصولات و خدمات خود از کاتالوگ استفاده می‌کنند. کاتالوگ‌ها ابزاری قدرتمند برای توسعه بازار، معرفی محصولات و بازاریابی هستند. اگرچه کاربرد کاتالوگ مانند سایر اقلام تبلیغاتی، نسبتا واضح و مشخص است؛ اما درک جزئیات مهم درباره کاربردهای آن، بسیار مهم به نظر می‌رسد. در ادامه این نوشته به بررسی کاربرد کاتالوگ پرداخته شده است.

معرفی محصول توسط کاتالوگ

البته کاتالوگ برای معرفی خدمات نیز کاربرد دارد؛ هرچند استفاده از آن برای معرفی محصولات، جذاب‌تر و مفیدتر به نظر می‌رسد. همچنین توجه به این نکته ضروری است؛ که کاتالوگ تنها ابزار معرفی محصولات و خدمات نیست.در حوزه تبلیغات چاپی، بروشور و تراکت نیز با چنین هدفی تولید می‌شوند؛ گرچه استفاده از این موارد در جزئیات تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند.

اصلی‌ترین تفاوت کاتالوگ با سایر ابزارهای معرفی محصول نیز، تمرکز بیشتر آن بر تبلیغاتی بودن است. به همین دلیل نیز طراحی کاتالوگ تفاوت‌هایی اساسی با بروشور و تراکت دارد.کاتالوگ‌ها از نظر محتوا خلاصه‌تر و محدود‌تر هستند؛ و به جای آن تصاویر بیشتر، زیباتر و با کیفیت‌تری را برای معرفی محصول ارائه می‌کنند.در نتیجه کاتالوگ یک محصول شیک‌تر، جذاب‌تر و خاص‌تر برای معرفی محصول است.

کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

این ویژگی‌ها سبب شده است که کاتالوگ ابزاری برای معرفی محصولاتی باشد، که اهمیت آنها بیشتر در جزئیات طراحی ظاهری و شکل آنهاست؛ و درج جزئیات فنی محصول در آنها از اهمیت کمتری برخوردار است. به عنوان مثال معرفی انواع جواهرات، ساعت‌های مچی، لباس‌های رسمی و محصولات مشابه، با استفاده از کاتالوگ بسیار جذاب خواهد شد. البته این به آن معنا نیست که در کاتالوگ خبری از توضیحات متنی نیست؛ اما به هر طریق کاتالوگ‌ها بر پایه تصاویر جذاب و متون بسیار کوتاه طراحی می‌شوند. بنابراین به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت کاربرد کاتالوگ معرفی محصولاتی است؛ که بیش از توضیحات متنی، نیازمند معرفی بصری هستند.

همین موضوع سبب می‌شود که برای معرفی محصولی که دارای جزئیات فنی بیشتری است؛ استفاده از بروشور توصیه گردد. در واقع بروشور ابزار بهتری برای ارائه توضیحات متنی است.

بازاریابی توسط کاتالوگ

کاتالوگ‌ها می‌توانند به‌خوبی مسئولیت بازاریابی حضوری مشتریان بالقوه را بر عهده بگیرند. در واقع بازاریابی را می‌توان جذاب‌ترین کاربرد کاتالوگ دانست. البته کاربرد کاتالوگ به عنوان یک ابزار بازاریابی دارای تفاوت‌هایی مهم با سایر اقلام چاپی و تبلیغاتی است. برای استفاده از کاتالوگ در مسیر تبلیغ هر کالایی، باید مراحل خاصی مورد توجه قرار گیرد. در عمل نیز این مراحل گوناگون است؛ که کاربرد کاتالوگ را در بازاریابی مشخص می‌کند.

به‌طور معمول کاتالوگ‌ها به عنوان خط مقدم تبلیغات حضوری یک محصول برای مشتریان بالقوه کاربرد دارند. به عنوان مثال برای معرفی خودروهای یک کمپانی به مشتریان حاضر در نمایندگی، در مرحله اول کاتالوگ محصولات ارائه می‌شود. کاتالوگ محصولات با طراحی جذاب و گیرا، به معرفی کلی خودروها، شکل ظاهری و ویژگی‌های اساسی آنها می‌پردازد.

در این مرحله مشتری علاوه بر اینکه شناختی کلی نسبت به محصولات کمپانی پیدا می‌کند؛ با توجه به جذابیت طراحی کاتالوگ، به بررسی بیشتر یکی از محصولات تمایل نشان می‌دهد. در ادامه این فرایند، استفاده از بروشور برای معرفی دقیق و با جزئیات کامل ویژگی‌های فنی هر خودرو، کمک می‌کند تا مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود.

کاربرد کاتالوگ در کجاست؟
کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

در پایان توجه به این مسئله بسیار مهم است؛ که کاتالوگ‌ها در صورت طراحی مناسب، استفاده صحیح و ترکیب با سایر اقلام تبلیغاتی، قادر به ارائه کاربردهای مفید خود خواهند بود. چراکه مهم‌ترین اصل در تبلیغات، هماهنگی کامل اجزای گوناگون کمپین تبلیغاتی با یک‌دیگر است. از سوی دیگر کیفیت و نحوه چاپ کاتالوگ نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در ظاهر آن تاثیرگذار می‌باشد.

درباره صالحی سئو

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar