خانه / کاتالوگ / گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

اگر تجربه مدیریت بازاریابی یک کسب و کار محصول محور را داشته باشید احتمالا درباره کارایی و مزایای داشتن کاتالوگ حرفه‌ای اطلاعاتی دارید. طراحی و تولید انواع محصولات چاپی یکی از کلاسیک‌ترین روش‌های بازاریابی محصولات گوناگون است؛ که هنوز هم به عنوان یک روش مفید در کسب‌وکارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای نیازمند اطلاع از نکات مختلف و تصمیم‌گیری برای انجام انتخاب‌های درست است. در این نوشته می‌خواهیم چند نکته بسیار مهم را درباره طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای با هدف گسترش کسب و کار مطرح کنیم. در ادامه با کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای بیشتر آشنا خواهید شد.

1- شناخت و تعیین مخاطب

درک مخاطبین، اولین گام برای ایجاد یک کاتالوگ موفق است. این شناخت باید به شما کمک کند تا بتوانید تشخیص دهید قرار است کاتالوگ ها در اختیار کدام مشتری قرار بگیرد، آن مشتری چه ویژگی‌هایی دارد و آنچه شما در کاتالوگ خود ارائه می‌دهید چه کمکی به او می‌کند.

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

2- انتخاب محصولات و خدمات

با شناخت مخاطب توانستید به انتخاب گروه هدف خود دست یابید. حال باید تعیین کنید که می‌خواهید کدام یک از محصول یا خدمات خود را  به آن‌ها معرفی کنید. در این مرحله باید با نگاهی انتقادی به کانال‌های بازاریابی و فروش خود بنگرید. همچنین باید بررسی کنید که در دوره‌های قبلی کدام یک از محصولات، خریداری شده و این خرید توسط کدام یک از مشتریان شما انجام گرفته است. این موارد به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات دقیق‌تری را برای مخاطبانتان انتخاب کنید.

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

3- تولید محتوای کاتالوگ

یک کاتالوگ حرفه‌ای در درجه اول باید متنی حرفه‌ای داشته باشد. متنی که با زبانی روان و جذاب بتواند محصولات شما را به مخاطب معرفی کند. در این زمینه رعایت اعتدال در حجم متون تولیدی بسیار مهم است. در واقع شما باید بتوانید با شناخت مخاطب و ویژگی‌های محصول مدنظر، متنی را بدون زیاده‌گویی و همچنین بدون فراموش کردن معرفی ویژگی‌های اصلی محصول تولید کنید.

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

فارغ از متن، تصاویر یکی دیگر از عناصر اصلی هر کاتالوگ هستند. یک کاتالوگ حرفه‌ای ابزاری برای معرفی محصول و خدمات است و مهم‌ترین اصل در معرفی صحیح یک محصول و خدمات، استفاده از تصاویر بسیار باکیفیت می‌باشد. بهتر است به این نکته همواره توجه داشت که کاتالوگ معمولا به عنوان یک ابزار تبلیغاتی لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین مخاطب انتظار دارد تصاویر با کیفیتی را در آن مشاهده کند.

4- طراحی و چاپ کاتالوگ

حجم محتوای تولید شده، بیانگر اندازه و تعداد صفحات کاتالوگ شماست. در نظر داشته باشید که طراحی کاتالوگ حرفه‌ای دقیقا باید بر مبنای استانداردهای از پیش تعیین شده باشد. بنابراین پیش از آغاز طراحی، بررسی کنید که ابعاد و تعداد صفحات کاتالوگ شما از این استانداردها پیروی کند.

همچنین در مرحله چاپ، دقت کنید که از کاغذی با جنس و گرماژ مناسب برای کاتالوگ خود استفاده نمایید. معمولا برای صفحات داخلی کاتالوگ‌ از کاغذ گلاسه دورو و برای جلد آن از کاغذ های مات و براق با گرماژ بیشتر استفاده می‌کنند.

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

در زمینه چاپ کاتالوگ نیز، توجه به کیفیت چاپ بسیار مهم است. استفاده از دستگاه‌های چاپ پنج رنگ (البته در مرحله طراحی این موضوع باید در نظر گرفته شود)، می‌تواند کیفیتی بالا را برای کاتالوگ به ارمغان بیاورد.

5- استفاده از کاتالوگ بر مبنای استراتژی

یک کاتالوگ حرفه‌ای در واقع بخشی از یک برنامه بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی است. بنابراین بسیار مهم است که طراحی کاتالوگ کاملا بر مبنای استراتژی بازاریابی شما و در هماهنگی کامل با سایر ابزارهای تبلیغاتی کمپین‌های بازاریابی‌تان باشد.به عنوان مثال رنگ‌های به‌کار رفته در طراحی کاتالوگ، باید در هماهنگی کامل با رنگ سازمانی و رنگ‌های استفاده شده در سایر بخش‌ها مانند وب‌سایت، بیلبورد، بروشور، کارت ویزیت و … باشد.

گسترش کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای
کسب و کار با کاتالوگ حرفه ای

6- دریافت بازخورد و بهبود کاتالوگ

طراحی کاتالوگ حرفه‌ای دارای یک مسیر بهبود تدریجی است. متاسفانه در اکثر موارد طراحی کاتالوگ بدون توجه به کاتالوگ قبلی و بازخوردهای دریافتی از آن انجام می‌شود. در حالی که مسیر اصولی و درست در طراحی کاتالوگ، بهبود نقاط ضعف به دست آمده در بخش‌های مختلف آن است. برای تحقق این امر می‌توان علاوه بر بررسی نمونه‌های قبلی و آمار فروش و همچنین تماس‌های ناشی از آن، از دریافت بازخورد مستقیم مشتریان و پرسیدن نظر آن‌ها نسبت به کاتالوگ نیز کمک گرفت.

درباره صالحی سئو

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar