خانه / نکات چاپ / بخش دوم: بررسی شیوه‌های مختلف چاپ
شیوه‌های مختلف چاپ

بخش دوم: بررسی شیوه‌های مختلف چاپ

در این مقاله به بررسی انواع و شیوه های مختلف چاپ می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:   بخش اول: بررسی شیوه‌های مختلف چاپ

 

چاپ دیجیتال (Digital)

امروزه چاپ دیجیتال به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت چاپ شناخته شده است چرا که با استفاده از این روش می‌توان در چاپ خود از سرعت بالاتر و دقت بیشتری برخوردار بود.

در این روش فرآیند قبل از چاپ همچون فیلم، عکاسی، نور دهی و … به صورت طبیعی حذف شده است که این امر به نوبه‌ی خود، ضمن کاهش هزینه، افزایش سرعت عمل چاپ را نیز فراهم کرده است. از طرف دیگر با حذف پلیت به عنوان واسطه‌‌ی چاپی و انجام چاپ به صورت مستقیم از سیستم نرم‌فزار به روی سطح چاپ شونده و امکان تنظیم کالیبراسیون، دیگر نیازی به تست چندین بار قبل از عمل چاپ نخواهد بود و این امر، کاهش ضایعاتی مانند کاغذ، مرکب و در نهایت کاهش هزینه های ناشی را به دنبال خواهد داشت.

چاپ دیجیتال

به طور معمول از این روش چاپ جهت تهیه‌ی نسخه‌های نمونه به خصوص در تیراژهای پایین و کیفیت بالا استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال نسبت به دیگر چاپ‌های سنتی همچون افست از قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار است.

 

چاپ افست (Offset)

چاپ افست یکی از رایج‌ترین نوع چاپ است. این نوع چاپ نسبت به روش دیجیتال عمر طولانی‌تری دارد اما هزینه چاپ آن به خصوص در تیراژ پایین به مراتب بالاتر است.

به دلیل اینکه در رابط چاپ افست (زینک) هیچ‌گونه فرورفتگی یا برجستگی وجود ندارد به این روش، چاپ هم سطح نیز گفته می‌شود. از چاپ افست برای چاپ بر روی کاغذهای مختلف در تیراژهای بالا و پایین و با کیفیت رنگی بسیار خوب استفاده می‎شود. همچنین این روش از چاپ، قابلیت استفاده در صنایع گسترده همچون گرافیک با صرفه اقتصادی را فراهم می‌کند.

چاپ افست دارای سه سیلندر است. اولین سیلندر بر روی پلیت قرار دارد که با اعمال مرکب، تصاویر از روی آن به روی دومین سیلندر به نام سیلندر افست قرار می‌گیرد. آخرین سیلندر نیز سیلندر فشار نام دارد که جهت نگه داشتن و فشار دادن سطح چاپ شونده (کاغذ) استفاده می‌گردد.

چاپ افست
انواع و شیوه های مختلف چاپ

امروزه نوع دیگری از همین روش چاپ با عنوان افست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت آن با روش معمولی در عدم استفاده از آب در پلیت چاپ است؛ در این حالت از یک لایه سیلیکونی در پلیت استفاده می‌شود. چاپ افست خشک نیز مزایای خاص خود را به همراه دارد از جمله می‌توان به افزایش چسبندگی مرکب، کاهش هزینه و زمان مورد نیاز جهت محاسبات میزان رطوبت و مرکب، کاهش مشکلات تغییر اندازه کاغذ ناشی از رطوبت آب اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:   تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال: انتخاب روش درست

 

چاپ ترموگرافی (Thermography)

در چاپ ترموگرافی همانند چاپ افست ابتدا فیلم و سپس زینک تهیه می‌گردد. عمل چاپ در این روش به صورت خطی و تک رنگ است. همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است در این روش حروف و نوشته‌ها به صورت برجسته چاپ شده و به راحتی با دست قابل لمس می‌باشند.

چاپ ترموگرافی
انواع و شیوه های مختلف چاپ

همچنین باید توجه داشت که چاپ ترموگرافی را نمی‌‌توان در هردو طرف کاغذ انجام داد و تنها به صورت چاپ یک رو است. از روش ترموگرافی به دلیل جذابیت بصری که دارد برای چاپ‌های تزئینی همچون چاپ کارت عروسی، هدایا، سربرگ، کارت ویزیت، کارت تبریک و بسته بندی‌های خاص استفاده می‌شود. البته باید در نظر داشت که چاپ به این روش با توجه به رزین مورد استفاده و حتی برش آن می‌تواند هزینه را به شدت افزایش دهد.

 

چاپ جوهر افشان (Ink Jet)

چاپ جوهر‌ افشان یا همان چاپ اینک جت از جمله چاپ‌های غیر تماسی است که در آن عمل چاپ از طریق پاشیدن مرکب جوهر توسط هد چاپگر بر روی سطح چاپ شونده انجام می‌گیرد.

این روش از چاپ در چاپگرهای جوهرافشان اداری، خانگی معمولی (رنگی-سیاه سفید) و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ جوهرافشان
انواع و شیوه های مختلف چاپ

در این روش از چاپ ابتدا کلیه اطلاعات از سیستم کامپیوتر به حافظه‌ی چاپگر منتقل شده و پس از آن با فعال شدن موتور استپر کاغذ به سمت محل چاپ هدایت می‌شود. با حرکت گام به گام هد چاپگر و هدایت کاغذ، جوهر بر روی کاغذ منتقل شده و در نهایت عمل چاپ صورت می‌گیرد.

 

چاپ فلوک-مخمل (Flocking)

چاپ فلوک یک روش قدیمی است که چندین سال قبل از میلاد به روش سنتی در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها در اروپا در قرون وسطی محبوب شد.

در این روش از چاپ مصالح مصنوعی، پنبه، پشم یا دیگر مواد طبیعی با رنگ‌های متنوع به یک پوشش چسبنده منتقل می‌شوند. الیاف مورد استفاده در این فرآیند را می‌توان به کاغذ، پلاستیک، فلز، پارچه و حتی شیشه اعمال کرد.

چاپ فلوک
انواع و شیوه های مختلف چاپ

در چاپ فلوک بر روی پارچه از نوعی چسب و پودرهای مخصوص استفاده می‌گردد. در ابتدا کلیشه مورد نظر بر روی پارچه قرار داده می‌شود و پودر مخملی توسط دستگاه‌های مخصوص بر روی چسب می‌نشیند.

درباره صالحی سئو

1
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
1 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
1 نظر نویسندگان
مهدی نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان
مهدی

چاپ دیجیتال از افست گرون تر درمیاد و کیفیتش هم کمه