خانه / نکات چاپ / هر آنچه درباره چاپ دیجیتال و انواع آن باید بدانید
چاپ دیجیتال

هر آنچه درباره چاپ دیجیتال و انواع آن باید بدانید

اگر می‌خواهید کتاب‌تان را با هزینه کم، سرعت‌بالا و تیراژ پایین به چاپ برسانید، چاپ دیجیتال مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه برای شماست. برای راهنمایی بیشتر، در این مقاله قصد داریم قابلیت‌ها، کاربردها، مزیت‌ها و ارزان‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال را توضیح دهیم. در این مقاله با هر آنچه درباره چاپ دیجیتال و انواع آن باید بدانید آشنا می شوید.

تا پایان این مطلب جذاب با چاپ آقا همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

به فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی، چاپ دیجیتال می‌گویند.

به زبان ساده، چاپ دیجیتال اصطلاحی است که دقیقاً نحوه چاپ مستقیم جوهر بر روی یک بستر را مشخص می‌کند. این روش، به طور خلاصه، بسیار شبیه به نحوه کار چاپگر رنگی خانگی شما است، اما با فرمت بسیار بزرگ‌تر!

این روش امکان چاپ سریع در تیراژ کم را فراهم کرده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار شما می‌گذارد.

همچنین چاپ دیجیتال دارای هزینه کمتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل افست است؛ زیرا برای چاپ افست از ابزار هزینه‌بر «زینک» استفاده می‌کنند.

چاپ دیجیتال جایگزینی مطمئن برای روش‌های سنتی دیگری مانند لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور، چاپ حروف و… نیز محسوب می‌شود. در این شیوه جدید بسیاری از مراحل مکانیکی مورد نیاز برای چاپ معمولی مانند ساختن فیلم‌ها و رنگ‌ها، جدا کردن دستی قطعات و… حذف شده است.

چاپ دیجیتال، فرآیند چاپ تصاویر مبتنی بر دیجیتال بر روی انواع بسترهای رسانه‌ای به طور مستقیم است و بر خلاف چاپ افست، نیازی به پلاک چاپی ندارد. فایل‌های دیجیتالی مانند پی‌دی‌اف یا فایل‌های نشر رومیزی را می‌توان مستقیماً به دستگاه چاپ دیجیتال ارسال کرد تا روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و بسترهای دیگر چاپ شود.

آشنایی با انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

انواع چاپ دیجیتال ازنظر ابعاد سطح چاپ‌شونده به سه دسته تقسیم می‌شوند:

چاپ دیجیتال فرمت متوسط

حداکثر ابعاد کارهای چاپی این فرمت، A3+ یعنی ۳۳*۴۸ سانتی‌متر است. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به روش‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود و بخش زیادی از سفارش‌های چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، عکس، لیبل چاپ روی سطوح مختلف و… را در بر می‌گیرد.

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ

ابعاد چاپ در این فرمت از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی متر را شامل می‌شود و به همان روش‌های چاپ‌ فرمت متوسط انجام می‌گیرد. کاربرد این دسته در سفارش‌هایی مثل پوستر است که تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر بوده و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می‌رود.

چاپ دیجیتال فرمت عریض

ابعاد چاپ در این فرمت از عرض ۱۵۰ سانتی‌متر تا عرض ۵۰۰ سانتی‌متر را شامل شده و به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارش‌ها بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و آب مقاوم‌اند.

آشنایی با انواع روش‌های چاپ دیجیتالی

انواع روش‌های چاپ دیجیتال بر اساس نوع و فناوری دیجیتال مورداستفاده در آن‌ها، به گروه‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

چاپ دیجیتال به روش جوهرافشان

شیوه جوهرافشان باکیفیت‌ترین روش چاپ دیجیتال است. دستگاه‌های این شیوه از انواع پرینترهای رومیزی تا دستگاه‌هایی با ابعاد عریض ۵ متری را شامل می‌شوند.

سیستم جوهرافشان اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع به‌طور مستقیم روی کاغذ می‌نشاند. اما از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان استفاده از آن در تیراژهای بالا ممکن نیست.

از آنجایی که چاپگرهای جوهر افشان از جوهر واقعی استفاده می‌کنند، به طور کلی می‌توانید عکس‌های رنگی زنده و با کیفیت بالایی داشته باشید. تنها عیب این روش این است که که چاپگرهای جوهرافشان به دلیل «ماهیت فرآیند چاپ جوهرافشان» به سرعت چاپگرهای لیزری، نمی‌رسند.

چاپ دیجیتال به روش الکتروفتوگرافی

روش الکتروفتوگرافی به دو مدل مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی تقسیم می‌شود.

روش دیجیتال مرکبی

این روش که به‌جای تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، برای کارهای پرتیراژ مناسب است. خروجی این دستگاه‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند ولی پیچیدگی تکنولوژی به‌کار رفته در آن‌ها باعث شده است که به گستردگی سیستم‌های تونری مورد استفاده عموم قرار نگیرند.

این فناوری، سال‌های طولانی فقط در اختیار کمپانی Indigo بود ولی محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است.

روش تونری

سیستم‌های تونری تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند، با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان ایجاد می‌کنند. هرچند این روش به‌اندازه روش جوهرافشان، دیجیتالی نشده است.

در این روش واسطه‌های آنالوگ متعددی بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به علت سرعت‌بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده است و از کارآمدترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال به‌ویژه در ابعاد متوسط به شمار می‌آید. این دستگاه‌ها در ترکیب با یک اسکنر به‌عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری شناخته می‌شوند.

چاپ دیجیتال به روش نوری یا پرتوی

در شیوه دیجیتال نوری یا پرتوی -که یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال است- تصویر منتخب را از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور (مشابه کاغذ عکاسی) ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور، تثبیت می‌کنند.

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت از پروسه چاپ، سرعت بسیار بالاست؛ به صورتی که امکان چاپ در تیراژهای پایین و حتی یک نسخه هم امکان‌پذیر است. به همین دلیل از این چاپ برای تولید نمونه قبل از سفارش‌های انبوه نیز استفاده می‌شود. البته این را باید بدانید که از چاپگرهای نوری یا پرتوی برای تیراژهای میلیونی استفاده نمی‌کنند.

چاپ به روش (Direct Imaging)

این روش در واقع همان چاپگرهای افستی‌ هستند که سیستم تهیه پلیت در درون آن‌ها جاسازی‌ شده است. عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار انجام‌شده و تنها از طریق کامپیوتر هدایت می‌شود.

اطلاعات ورودی به چاپگر به‌صورت فایل کامپیوتری است؛ به خاطر وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این روش برای چاپ‌هایی با تیراژ کم مقرون‌به‌صرفه نبوده و برای چاپ تک‌برگ (برخلاف سایر روش‌های چاپ دیجیتال) کاملاً غیراقتصادی است.

در این شیوه مثل روش‌های قبلی نمی‌شود از قابلیت‌های منحصربه‌فرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد.

چاپ دیجیتال به روش حرارتی (Thermal)

در این شیوه از کاغذ حساس به حرارت استفاده می‌شود؛ حرارت ناشی از لیزر بر روی سطح کاغذ حساس، ایجاد رنگ و تصویر می‌کند. استفاده از این روش در دستگاه‌های کوچک تک‌رنگ مرسوم بوده که متداول‌ترین آن‌ها دستگاه‌های فکس است.

البته استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش‌های جدید، روزبه‌روز رو به کاهش است.

چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation)

این روش از کیفیت و سرعت خوبی برخوردار است. در این دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار دارند که پرتوهای مختلف مثل لیزر، رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می‌کند. استفاده از این شیوه به دلیل کیفیت چاپی مناسب در لابراتوارهای عکاسی برای چاپ عکس متداول است.

ابعاد چاپی این شیوه به‌طور معمول کوچک است و اگرچه قیمت‌ اولیه آن زیاد نیست ولی هزینه تمام‌شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی آن (سلفون‌های رنگی گران‌قیمت) بالا است.

در این روش امکان چاپ روی کاغذهای گوناگون وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز، در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است.

چاپ دیجیتال به روش مارکرهای لیزری

دستگاه‌های مارکر لیزری، بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی کالاهای مختلف دارند. این دستگاه‌ها برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات، بسیار کاربردی‌اند و به همین دلیل از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر در صنایع استفاده می‌شود.

چاپگرهای لیزری از لیزر برای انتقال تصویر دیجیتال به سطوح استفاده می‌کنند. لیزر در طول فرآیند چاپ برای ایجاد الکتریسیته ساکن به جلو و عقب حرکت کرده و تونر گرم‌شده را روی سطح آزاد می‌کند.
در مارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت، تصویر را بر روی سطح موردنظر ایجاد می‌کند. این دستگاه‌ها از سرعت خوبی برخوردار بوده ولی هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارند.

پرینترهای لیزری نیز بسیار سریعتر از پرینترهای جوهرافشان‌اند، پس می‌توانید برای چاپ حجم بالایی از اسناد مثل کتاب‌هایی که تعداد صفحات زیادی دارند، از آن استفاده کنید.
یکی از نکات منفی پرینترهای لیزری این است که معمولاً نمی‌توانند تصاویر رنگی با کیفیتی مانند پرینترهای جوهرافشان تولید کنند.

فرآیند چاپ دیجیتال به چه صورت انجام می‌شود؟

در فرآیند چاپ دیجیتال برخلاف سایر روش‌ها از صفحات چاپی استفاده نمی شود؛ به همین دلیل هزینه راه اندازی آن بسیار پایین است. در فرآیند چاپ دیجیتال می‌توان برای انواع کالاها مانند کاغذ، فوم، پلاستیک و… استفاده کرد.

مراحل چاپ دیجیتال به شرح زیر است:

  1. برای چاپ دیجیتال، از یک عکس یا طرح دیجیتال استفاده می‌کنند. طرح‌های دیجیتال با استفاده از نرم‌افزار‌هایی مانند فتوشاپ، ایلیستریتور، اتوکد، کورل و… طراحی شده و به صورت وکتور و یا فرمت‌های دیگر ذخیره می‌شوند.
  2. پس از طراحی، با توجه به نیاز کارفرما نوع کاغذ تهیه می‌شود. تعیین گرماژ کاغذ، مهم‌ترین مسئله این بخش است.
  3. در پایان طرح به صورت یک رو یا دورو چاپ می‌شود. اکنون که همه چیز مهیاست باید کامپیوتر را با استفاده از پورت‌هایی به چاپگر متصل کرد. بدون واسطه، طرح به چاپگر‌های دیجیتال متصل شده و فرآیند چاپ به طور کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی با کمترین خطای ممکن انجام می‌شود.

چاپ دیجیتال برای مواردی که نیاز به جزئیات زیاد و سفارش‌هایی که تعداد کمتری دارند، بهترین روش است. بر خلاف چاپ معمولی، هیچ مرحله‌ای پیش از چاپ بین فایل‌های سند دیجیتال و محصول نهایی وجود ندارد. همچنین نیازی به تجهیزات قالب‌بندی نامرتب مانند صفحات فیلم یا مواد شیمیایی عکس نیست.

چاپ دیجیتال چه کاربردی دارد؟

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ صفحات در تیراژ محدود است که با سرعت بالا، چاپ صفحات انجام می‌شود. تصور اغلب مردم این است که دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توانند تعداد نامحدودی تصاویر چاپ کنند اما در واقع این سیستم، فقط می‌تواند مقدار مشخصی از صفحات و تصاویر مختلف را چاپ کند.

هر چند با اضافه شدن امکانات جدید به سیستم چاپ دیجیتال، محدودیت‌های قبلی نظیر چاپ در تیراژ محدود تا حدی رفع شده است.

با وجود محدودیت در این زمینه می‌توان در چاپ دیجیتال، سطوح چاپی را کاملا متفاوت با سطوح قبلی به لحاظ طراحی، شکل و ظاهر چاپ کرد و چاپ کالاها را در هر سطحی با شکل و ظاهر متفاوت انجام داد.

همچنین کاربرد چاپ دیجیتال برای صنعت تبلیغات، انکار نشدنی است. این تبلیغات می‌توانند به شکل، پک‌های تبلیغاتی و یا به صورت تبلیغات در فضای باز مثل بنر، بیلبورد و… باشند. مهم‌ترین دلیل انتخاب چاپ دیجیتال، سرعت و کیفیت چاپ برای تبلیغات محیطی است.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای چاپ دیجیتال چیست؟

  1. مزیت اصلی چاپ دیجیتال این است که فناوری آن به طور مداوم در حال پیشرفت است، هدهای چاپگر روز به روز کوچک‌تر می‌شوند و به همین دلیل کیفیت چاپ و سرعت آن بالا می‌رود. این امر چاپ دیجیتال را به یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین اشکال چاپ تبدیل می‌کند.
  2. هزینه‌های پایین راه اندازی چاپ دیجیتال در مقایسه با سایر فرآیندهای چاپ به مزیت خوبی تبدیل شده است. شما همچنین دیگر مجبور نیستید سفارش‌های تلفیقی مانند چاپ‌های بزرگ بدهید، پس می‌توانید در هزینه‌های خود به مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید.
  3. مزایای چاپ دیجیتال در صنعت بسیار زیاد است. زیرا این روش ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به روش‌های قدیمی مانند چاپ افست یا فلکسوگرافی ارائه می‌دهد.

امروزه، ما انتظار داریم که محصول‌های چاپی دقیق و به‌روز باشند. مشتریان به چاپگرهایی نیاز دارند که بتوانند چاپ رنگی مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا را در سریع‌ترین زمان ممکن تولید کنند.

با این وجود، تصمیم گیری برای اینکه کدام فرآیند به بهترین وجه برای کار شما مناسب است، همیشه آسان نیست؛ بنابراین قبل از اینکه نحوه چاپ طرح خود را انتخاب کنید، چند نکته مهم زیر را در نظر بگیرید.

در ادامه راهنمایی برای کمک به درک مزایای چاپ دیجیتال آورده شده است:

۱) سرعت بالا

با توجه به این واقعیت که چاپ دیجیتال نیازی به مراحل یا صفحات قبل از چاپ ندارد، زمان تنظیم اولیه آن بسیار کاهش یافته است. این بدان معنی است که فرآیند چاپ می‌تواند با سرعت بالا انجام شود. به عبارتی مراحل کمتری در فرآیند چاپ وجود دارد و در نتیجه محصول نهایی سریع‌تر تحویل داده می‌شود.

۲) مقرون‌به‌صرفه

چاپ دیجیتال به هیچ یک از هزینه‌های اضافی مورد نیاز برای ایجاد صفحات چاپی خاص نیاز ندارد. به همین دلیل این روش – به خصوص برای تیتراژ پایین – بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۳) قابلیت تنظیم انعطاف‌پذیر

به لطف پرینت داده‌های متغیر (VDP)، می‌توان تصاویر و متن‌های جداگانه را بر اساس نیاز مشتری تهیه کرد. این روش به ویژه برای صاحبان مشاغلی که ممکن است بخواهند کمپین‌های پستی مستقیم خود را براساس مخاطبان هدف خود تنظیم و شخصی‌سازی کنند، کاربرد زیادی دارد.

۴) کیفیت بالا

قابلیت فرآیند الکترونیک مایع (LEP) – که توسط پرس‌های دیجیتال نیلی HP تامین شده – منجر به کالایی با کیفیت بالا می‌شود که از روش‌های چاپ سنتی بسیار پیشرفته‌تر است. همچنین، چاپ دیجیتال نمونه برداری آسان از دقت رنگ و موارد مشابه را امکان‌پذیر می‌کند که می‌توان آن را با سهولت بسیار بیشتری نسبت به چاپ افست سنتی تغییر داد.

چاپ دیجیتال چه قابلیت‌هایی نسبت به سایر انواع چاپ‌ها دارد؟

چاپ دیجیتال با چاپ افست (لیتوگرافی) و لتر پرس تفاوت‌های کلی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در چاپ دیجیتال، هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی، ربطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است.
  2. با حذف مراحل پیش از چاپ (لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه‌تر شده است.
  3. در چاپ دیجیتال، مواد باطله مثل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر تولید می‌شوند زیرا لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات، در هنگام چاپ نیست.
  4. در چاپ دیجیتال در هر دور از چاپ می‌شود فایل متفاوتی را چاپ کرد، زیرا در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.

چاپ دیجیتال بدون نیاز به هزینه‌های پیش از چاپ برای شابلون‌ها یا صفحات گران‌قیمت، مزایای زیادی نسبت به سایر فرآیندهای چاپ مانند چاپ لیتو یا چاپ صفحه دارد.

به‌علاوه، نیازی به مواد اضافی برای تنظیم که معمولاً در سایر فرآیندهای چاپ مورد نیاز است، وجود ندارد. بنابراین این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه شما در خرید مواد اولیه گران‌قیمت نیز می‌شود.

  • همچنین هنگامی که از انواع روش‌های چاپ دیگری مانند چاپ افست استفاده می‌کنید، کوچک‌ترین تغییرات ممکن است نیاز به انجام کارهای زیادی برای آماده‌سازی پیش از چاپ داشته باشد؛ اما هنگامی که به صورت دیجیتالی چاپ می‌کنید، می‌توانید جهت‌گیری و سایر گزینه‌های چاپ را با یک کلیک تنظیم کنید.
  • چاپ دیجیتال همچنین به شما امکان می‌دهد اسناد را از طریق اینترنت چاپ کنید، کاری که با چاپ افست یا چاپ صفحه نمی‌توان انجام داد.
  • اگر از چاپ افست برای چاپ محصولی کمتر از چند صد صفحه استفاده ‌کنید، هزینه‌های عملیاتی شما بسیار بیشتر از هزینه‌های چاپ می‌شود.

نتیجه گیری

چاپ دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است. به لطف سرعت، کارایی و کیفیت آن احتمالاً فناوری‌های قدیمی‌تر چاپدر آینده نزدیک از رده خارج می‌شوند. چاپ دیجیتال در هر صفحه گران‌تر از روش‌های معمولی است. با این حال، هزینه ساخت صفحات چاپ حذف می‌شود و هزینه کلی را کاهش می‌دهد.

چاپ دیجیتال را می‌توان در صورت تقاضا و در مدت زمان کوتاهی انجام داد. تصاویر را می‌توان به راحتی برای هر برداشت نیز تغییر داد. با صرفه‌جویی عظیم در کار و بهبود سریع قابلیت‌ها، چاپ دیجیتال به آرامی روش‌های سنتی‌تر مانند چاپ آفست را کنار زده است. پس دلیلی وجود ندارد که چاپ دیجیتال را برای بازاریابی چاپی کم تیراژ، با کیفیت و قیمت مناسبی که دارد، انتخاب نکنید.

با بهره‌گیری کامل از قابلیت‌های چاپ دیجیتال، می‌توانید محصولات و کالاهای بازاریابی باکیفیت ایجاد کنید و درعین حال اعتبار شرکت خود را با فناوری پیشرفته چاپ دیجیتال حفظ کنید.

چاپ آقا با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های صنعت چاپ دیجیتال، محصولات شما را باکیفیتی بسیار بالا، سرعتی باورنکردنی و قیمتی مناسب چاپ می‌کند. برای سفارش یا کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در واحد فروش چاپ آقا تماس بگیرید.

درباره chapagha

1
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
1 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
1 نظر نویسندگان
چاپ نگار نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
چاپ نگار
مهمان
چاپ نگار

چاپ دیجیتال جا پای خوبی رو واسه خودش محکم کرده ولی تو همه مثال های دوست عزیزی که مقاله زیبایی هم نوشتن جای چاپ دیجیتال سی دی خالی هستش مطلب ساده که چاپ دیجیتال سی دی هم به نوبه خودش رشد خوبی داشته و خدماتی که در این حرفه داره ارائه میشه مثل قبل لیبل و برچسب نیست و با ورود دستگاه های چاپ ۸ رنگ دیجیتال تونسته پا به پای چاپ افست سی دی یا همون تولید استمپری و اورجینال بیاد که تو این سال ها سهم عمده و سود حاصل از این نوع چاپ در انحصار کارخونه ها… مشاهده بیشتر »