خانه / نکات چاپ / قطع های مختلف در چاپ
قطع های مختلف در چاپ

قطع های مختلف در چاپ

به طور کلی واژه قطع در بازار چاپ به معنای اندازه پهنا در ارتفاع یک برگ کاغذ است. در این میان متناسب با کاربردهای مختلف، قطع های متفاوتی وجود دارند که هر کدام دارای سایزهای استاندارد مخصوص به خود هستند.با ما همراه باشید تا درباره ی قطع های مختلف چاپی بیشتر بدانید.

علت اینکه از قطع های مختلف استفاده می‌گردد نیاز‌های متعددی است که با استفاده از این قطع‌ها می‌توان به کاهش هزینه و حمل و نقل آسان‌تر کمک کرد. از طرف دیگر با استفاده از سایزهای کاربردی می‌توان از به هدر رفتن کاغذ جلوگیری کرده و در چاپ، استفاده حداکثری از کاغذهای ورقی را داشت.

همانطور که در مبحث فرم بندی در چاپ توضیح داده شد سایزهای استاندارد موجود در بازار  70*100، 70*50 و 60*45 هستند.

فرض کنید که یک تراکت در اندازه A4 را بخواهید به صورت دورو در یک کاغذ به چاپ برسانید در این حالت اگر از فرم بندی و قطع های مناسب استفاده نگردد حجم زیادی از کاغذ به هدر رفته و هزینه بالایی را منجر می‌شود.

نام های مختلفی برای قطع ها وجود دارد که این نام‌گذاری ناشی از نحوه استفاده‌ی آن‌ها است. به طور مثل همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، قطع جیبی با داشتن سایز 11*15  مناسب برای چاپ محصولات چاپی بر روی کاغذهایی است که کوچک بوده و در جیب جا می‌شوند. همچنین نام‌گذاری رحلی کتاب‌ها نیز ناشی از آن است که برای سهولت در خواندن دسته‌ای از کتاب‌ها با ابعاد بزرگ‌تر از پایه‌های چوبی به نام رحل استفاده شده است.

قطع های مختلف در چاپ

در جدول زیر قطع های مختلف چاپی همراه با اندازه کاغذ آن‌ها بیان شده است.

نوع قطع اندازه کاغذ تعداد صفحات در هر طرف فرم
سلطانی 70*100 4
رحلی کوچک 60*45 4
رحلی بزرگ 70*50 4
وزیری 70*50 8
رقعی 60*45 8
خشتی 70*50 6
بیاضی 70*50 4
جیبی 60*45 16
جیبی پالتویی 70*50 24

همان‌طور که مشخص است با توجه به سایز و موارد مورد استفاده‌ی هر کدام از قطع های فوق می‌‌توان در فرم آن‌ها چندین صفحه را کنار هم چیدمان کرد. به طور مثال برای قطع وزیری با توجه به اندازه کاغذ مورد استفاده می‌توان در هر طرف فرم، 8 صفحه را مطابق با اصول خاص کنار هم قرار داد.

لازم به ذکر است که هر کدام از قطع ها دارای ابعاد متفاوت در زمان پیش از برش و پس از آن هستند که در مقالات بعدی به بررسی دقیق‌تر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید:   بخش اول: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

درباره صالحی سئو

1
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
1 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
1 نظر نویسندگان
مهدی نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان
مهدی

مرسی از مطالب خیلی عالیتون