خانه / لیبل / تفاوت جنس گلاسه و کرافت در لیبل پشت چسب دار | مقایسه لیبل گلاسه و لیبل کرافت
چاپ لیبل کرافت

تفاوت جنس گلاسه و کرافت در لیبل پشت چسب دار | مقایسه لیبل گلاسه و لیبل کرافت

لیبل ها یا برچسب ها یکی از کاربردی ترین ابزارها در فرایند بسته بندی هستند که در گذر زمان مورد توجه و محبوبیت روز افزونی نیز قرار گرفته اند. لیبل ها میتوانند از جنس های متفاوتی تولید شوند. برای مثال لیبل های کرافت و لیبل های گلاسه رایج ترین انواع برچسب ها هستند. اما این جنس ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کدام یک برای شما مناسب تر هستند؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید پس در این مقاله همراه ما باشید تا به مقایسه دو نوع از لیبل های کاغذی بپردازیم.

جنس کرافت لیبل

کاغذ کرافت که برای تولید لیبل کرافت استفاده میشود، کاغذی کاهی رنگ است که در دو نوع سوئدی و ایرانی در بازار یافت میشود. کاغذ کرافت سوئدی کمی رنگ روشن تری دارد. این کاغذها از سولفات خمیر پالپ تولید میشوند. با وجود اینکه اکثرا آن را به رنگ هایی از تناژ قهوه ای دیده اید، باید بدانید که کرافت ها میتوانند در رنگ سفید نیز تولید شوند. علاوه بر تولید لیبل های کرافت، این کاغذ ها در ساخت ساک های دستی، پاکت آجیل و… نیز کاربرد دارند.

تفاوت های لیبل گلاسه و لیبل کرافت

هردوی این جنس برچسب ها بسیار رایج و کاربردی هستند اما چه فرقی با یکدیگر دارند؟

چاپ لیبل گلاسه

لیبل های گلاسه از کاغذ گلاسه تولید میشوند که کاغذهایی نسبتا براق هستند و از فرایندی به نام سوپرکلندرینگ ساخته میشوند. در این فرایند کاغذ تحت فشار و حرارت زیادی قرار میگیرد و به این ترتیب سطحی صاف و براق در آن ایجاد میشود. در حالی که لیبل کرافت از کاغذ کرافت تولید میشود و همانطور که بالاتر اشاره کردیم این کاغذها از خمیر چوب تولید میشوند. همین موضوع سبب میشود جنس کرافت برای لیبل ها باعث مقاوم تر شدن آن ها میشود.

از نظر ظاهری، لیبل کرافت ظاهر نوستالژیک تری نسبت به لیبل های گلاسه دارد اما برچسب های گلاسه براق تر و شیک تر هستند. به دلیل همین ویژگی های ظاهری، معمولا از لیبل های گلاسه برای صنایع بهداشتی و آرایشی و غذایی استفاده میشود درحالیکه لیبل های کرافت در صنایعی که کمی سنتی تر هستند مورد پسندند.

به دلیل مواد اولیه و فرایند تولید لیبل های کرافت، این برچسب ها دوست دار محیط زیست هستند و به راحتی بازیافت میشوند. در مقابل جنس گلاسه مانند دیگر انواع کاغذهای شناخته شده، فرایند تولید دشوارتر و همچنین بازیافت سخت تری دارد.

سطح لغزنده لیبل های گلاسه در برخی مواقع برای افراد مشکل ساز است و اگر قصد داشته باشید چیزی بر روی برچسب بنویسید، با چالش مواجه میشوید. در چنین شرایطی لیبل های کرافت که سطحی ضدلغزش دارند مناسب تر هستند.

انتخاب جنس برچسب مناسب

انتخاب بین برچسب های گلاسه و کرافت برای چاپ لیبل بیش از یک تصمیم ساده زیبایی شناختی نیست؛ این انتخاب می تواند تأثیرات عمیقی بر تصویر برند، تجربه مشتری، و حتی پایداری محیط زیست داشته باشد. برچسب های گلاسه با ظاهری شفاف و براق، گزینه ای ایده آل برای محصولاتی هستند که می خواهند تأکیدی بر کیفیت و جذابیت بصری داشته باشند. از سوی دیگر، برچسب های کرافت با ظاهری طبیعی و ارگانیک، پیامی قوی در مورد ارزش های پایداری و مسئولیت اجتماعی برند ارسال می کنند.

برچسب کرافت

اینکه شما از کدام جنس لیبل برای کار خود استفاده کنید و اقدام به ثبت سفارش چاپ لیبل کرافت کنید یا لیبل گلاسه و ساده، بستگی به این دارد که میخواهید از لیبل در چه حوزه ای استفاده کنید. البته که این فقط یک مورد مهم در تصمیم گیری برای انتخاب جنس برچسب است.

توجه به برند و حوزه فعالیت

همانطور که گفتیم، لیبل کرافت کمی ظاهر نوستالژیک و سنتی تری نسبت به لیبل ساده یا گلاسه دارد. اگر کسب و کار شما در حوزه ای است که احساس میکنید ایجاد حس نوستالژی در مشتریان میتواند جالب باشد و تصویر بهتری از برند شما در ذهن آن ها بسازد، چرا که نه؟ از لیبل پشت چسب دارد کرافت استفاده کنید. اما اگر برند شما ظاهری مدرن تر و شیک دارد شاید بهتر باشد از لیبل گلاسه استفاده کنید.

شرایط قرار گیری

مورد بعدی شرایطی است که لیبل های شما در آن قرار میگیرند. لیبل های گلاسه به دلیل سطح براق و فشرده شده، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و چربی دارند. پس اگر شرایط حمل و نقل و یا مصرف برچسب ها به نوعی است که آن ها را در معرض رطوبت قرار میدهد، شاید بهتر باشد به فکر استفاده از لیبل های کرافت نباشید. البته توجه کنید که هیچکدام از جنس برچسب ها ضد آب نیست! جنس گلاسه فقط کمی در برابر رطوبت مقاوم تر از لیبل کرافت است.

نوع چاپ روی برچسب

این موضوع خیلی مهم است که شما قصد چاپ چه طرحی را بر روی لیبل دارید؟ اگر میخواهید از رنگ های تیره و کلاسیک استفاده کنید، لیبل کرافت گزینه مناسبی است در حالیکه لیبل های گلاسه گزینه بهتری برای چاپ طرح هایی هستند که رنگ های روشن دارد. درضمن اگر طرح شما جزئیات زیادی دارد و از رنگ های متنوع در آن استفاده شده نیز بهتر است از لیبل گلاسه به جای لیبل کرافت استفاده کنید.

چاپ برچسب کرافت

پایداری محیط زیست

با توجه به اینکه محیط زیست و کره زمین همواره توسط ما انسان ها در خطر هستند، قدم های کوچک ما در راستای حفظ آن اهمیت زیادی دارد. اگر آدمی هستید که به حفظ محیط زیست اهمیت میدهید، توصیه ما این است که از جنس کرافت برای برچسب های خود استفاده کنید تا بازیافت را سریع تر کنید. درضمن اگر صنعت و حوزه فعالیت برند شما در زمینه ای است که به حفظ محیط زیست مربوط میشود، چه بهتر که برچسب های کرافت را جایگزین لیبل های گلاسه قدیمی کنید.

ترند روز

در کنار هویت برند و سلیقه و محصول شما، پیروی از ترندهای دنیا نیز میتواند در فروش و سودآوری شما تاثیر زیادی داشته باشد. با توجه به اینکه ترندهای دنیا به سمت نوستالژی های قدیمی درحال پیشروی هستند، شاید چاپ لیبل کرافت چندان ایده بدی نباشد و بلعکس بتواند توجه زیادی را به سمت برند شما جلب کند.

کلام آخر

در نهایت، انتخاب هوشمندانه برچسب ها می تواند به عنوان بخشی از استراتژی جامع برندینگ و بازاریابی، نقش کلیدی در موفقیت یک محصول ایفا کند. با توجه به ارزش های برند، نیازهای مشتری، و اهداف پایداری، برندها می توانند انتخاب هایی انجام دهند که نه تنها به بهبود تصویر برند کمک می کنند بلکه به حفظ محیط زیست نیز می انجامند. در دنیایی که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای از برندها انتظار دارند تا مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی خود را نشان دهند، انتخاب های آگاهانه در زمینه برچسب زنی می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

طراحی لیبل با هوش مصنوعی

چاپ و طراحی لیبل کاغذی

درباره خانم صالحی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar