خانه / آموزش / آشنایی با تناسبات طلایی در عکاسی
آشنایی با تناسبات طلایی در عکاسی

آشنایی با تناسبات طلایی در عکاسی

یکی از عوامل تاثیر گذار در زیبایی عکس، ترکیب آن است. ترکیب بندی صحیح موجب ایجاد تمایز میان یک عکس معمولی و یک عکس زیبا می شود. راهکارهایی در ترکیب بندی وجود دارند به عنوان مثال تناسبات طلایی در عکاسی که در این مقاله به آن ها می پردازیم و می توانید با استفاده از این قوانین مهارت های عکاسی خود را ارتقا بخشید.

بهتر است خوب بررسی کنید و تصمیم بگیرید که سوژه‌ی اصلی عکس شما چیست و چه ترکیبی مناسب است. با این حال، دو مورد همیشه کارآمد است : سادگی و تعادل.

 

قانون یک سوم : Rule of Thirds

قانون یک سوم: یک اصطلاح است که شما ممکن است در رابطه با عکاسی ، و یا شاید حتی طراحی گرافیک یا هنر شنیده باشید. اما شما ممکن است از خودتان سوال کنید که قانون  یک سوم چیست و چرا اغلب به آن اشاره می شود؟

 

قانون یک سوم : Rule of Thirds
قانون یک سوم : Rule of Thirds

 

شایع ترین روش نمایش آن به صورت بصری با یک الگوی شبکه بر روی تصویر است که شامل تقسیم تصویر با استفاده از 2 خط افقی و 2 خط عمودی است. این قانون بسیار محبوب و بسیار مهم است.

بسیاری از عکاسان از این نوع ترکیب برای ساختن عکس خلاق استفاده می کنند.

 

 قانون یک سوم
قانون یک سوم

 

ایده این است که عناصر مهم صحنه را در امتداد یک یا چند خط یا جایی که خطوط متقاطع می شوند قرار دهید. به چهار نقطه ای که در تقاطع خطوط هستند نقاط طلایی گفته می شود که سوژه شما در این نقاط طلایی قرار می گیرد.

زمانی که به تازگی عکاسی را شروع کردیم به طور طبیعی تمایل داریم که سوژه را در وسط کادر قرار دهیم ولی این کار در بعضی مواقع جذابیتی در تصویر ایجاد نمی کند. یک راه حل برای این مشکل، استفاده از قانون یک سوم است. قانون یک‌سوم به پویایی عکس کمک می کند.

 

سوژه‌ روی یکی از خطوط افقی یا عمودی

هنگام عکاسی از مناظر سعی کنید افق را روی خط افقی پایینی و یا بالایی خطوط قانون یک سوم قرار دهید. خطوط افقی به عکس آرامش و ثبات می بخشد. اگر خط افق را در مرکز و به مقدار مساوی در کادر قرار دهید، عکس بی روحی ایجاد می شود. خطوط قانون یک سوم تمرین خوبی است تا با قرار دادن عنصر مهم در خط افقی جذابیت بیشتری در تصویر خلق کنید.

 

سوژه‌ روی یکی از خطوط افقی یا عمودی
سوژه‌ روی یکی از خطوط افقی یا عمودی

 

همچنین ساختمان‌های بلند را در راستای خطوط عمودی قرار دهید.خطوط عمودی بیانگر قدرت و پویایی هستند.

 

مثلت طلایی golden triangle

به طور فرضی مستطیلی را تصور کنید و خطی از قطر آن رسم کنید سپس از هر گوشه، خطی به این قطر متصل کنید به نحوی که دو مثلث 90 درجه ایجاد شود حالا با این الگوی ذهنی سعی کنید سوژه هایی را بیابید و ترکیب بندی هایی واقعا قابل توجه ارائه دهید.

 

مثلت طلایی golden triangle
مثلت طلایی golden triangle

 

اگر عکس شما حاوی عناصر مورب باشد، مثلث طلایی یک گزینه عالی برای ترکیب قوی است.

 

نسبت طلایی golden ratio تناسبات طلایی در عکاسی

مستطیلی را تصور کنید که به واسطه ی یک خط به دو بخش تقسیم شده است نسبت قسمت بزرگ‌تر به کوچک‌تر برابر با نسبت کل خط به قسمت بزرگ تر می باشد که برابر با عدد 1.618 است که عدد طلایی نامیده می شود و به شبکه ایجاد شده ، شبکه فی گفته می شود.

 

نسبت طلایی  golden ratio
نسبت طلایی  golden ratio

 

نسبت طلایی کاملا متعادل است و این تعادل به چشم انسان خوشایند می آید. از این جهت، نسبت طلایی از ریاضیات به هنر منتقل می شود. برای مثال، مونالیزا و آخرین شام، هر دو نقاشی هستند که از این نسبت طلایی استفاده شده است. در عکاسی، نسبت طلایی می تواند برای شناسایی موضوع اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

درباره ی آموزش ابزار انتخاب بر اساس رنگ در فتوشاپ بیشتر بدانید

مارپیچ طلایی Golden spiral  تناسبات طلایی در عکاسی

اگر در نمودار نسبت طلایی برای هر مربع یک کمان به شعاعی برابر ضلع آن مربع ترسیم کنیم، منحنی مارپیچ طلایی یا دنباله فیبوناچی ترسیم  می شود. دنباله فیبوناچی مجموعه ای از اعداد است که با اضافه کردن دو عدد قبلی ایجاد می شود.

 

مارپیچ طلایی Golden spiral
مارپیچ طلایی Golden spiral

 

این دنباله با آغاز از صفر به صورت زیر است:

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144…

0+1=1, 1+1=2 , 1+2=3 , 2+3=5 , 3+5=8))

یکی از ابزارهای ترکیب بندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است. مارپیچ طلایی در ترکیب بندی تصاویر طبیعت به طور شایع بکار می رود.اگر نقطه مورد نظر را در کوچکترین قسمت مارپیچ قرار دهید، چشم به طور طبیعی در بقیه تصویر جریان می یابد.

اگر نقاشی مونالیزا را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که فیبوناچی اسپیرال در آن قرار گرفته است، بینی خانم در پرتره که در کوچکترین بخش مارپیچ قرار گرفته است. این کار به این صورت انجام شده است که بینی آن مرکز چهره است که باعث می شود نقطه ایده آل برای نگاه کردن به آن می باشد. جالب توجه است، صورت مونالیزا کاملا به یک مستطیل طلایی متصل شده است: یک مستطیل که طول آن در نسبت طلایی است.

 

مارپیچ طلایی در نقاشی مونالیزا
مارپیچ طلایی در نقاشی مونالیزا

 

این تکنیک ها مجموعه ای از اصول راهنما هستند که به شما کمک می کنند تا عکس شما به خلق یک ترکیب‌بندی جذاب منجر شود.

درباره صالحی سئو

2
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
2 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
2 نظر نویسندگان
امیدهدیه نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امید
مهمان
امید

ممنونم از مطلبت خوبتون

هدیه
مهمان
هدیه

خیلی ممنون عالی بود