خانه / کاتالوگ / 10 نکته طلایی برای طراحی کاتالوگ و بازاریابی موثرتر برند
10 نکته طلایی طراحی کاتالوگ

10 نکته طلایی برای طراحی کاتالوگ و بازاریابی موثرتر برند

کاتالوگ ها ابزاری بسیار کارآمد در فرایند بازاریابی و تبلیغ یک برند کوچک یا حتی بزرگ هستند. رعایت این ده نکته طلایی در طراحی کاتالوگ های شما میتواند مسیر بازاریابی را برای شما بسیار هموار کند. پس با چاپ آقا همراه باشید تا بیشتر با کاتالوگ ها و نکات مهم طراحی آن آشنا شوید:

نکته اول: به یاد مخاطب باشید

اشتباه نکنید، در این قسمت قصد نداریم درمورد ماندگاری شما در ذهن مخاطب صحبت کنیم. هرچند که با رعایت این نکات، ناخودآگاه این اتفاق میفتد. با اینحال منظور ما این است که در روند طراحی کاتالوگ خود همیشه مخاطب را در ذهن داشته باشید. سعی کنید کاتالوگ را از دید یک خواننده ببینید. سلیقه، ترجیحات و مشخصات مشتریان را همیشه در ذهن داشته باشید. سن و سال، سطح تحصیلات یا حتی محل زندگی و فرهنگی که اغلب مشتریان شما تابع آن هستند. تمامی این موارد از نکته های طلایی طراحی کاتالوگ هستند. چرا؟ کاتالوگ شما برای خواننده و مشتریان است، نه برای دل خودتان!  پس باید با زاویه دید آن ها آشنا باشید.

نکته دوم: هدف کاتالوگ را فراموش نکنید

یک نکته طلایی در طراحی کاتالوگ در نظر داشتن دلیل طراحی و چاپ کاتالوگ است. خدمات شما چیست؟ میخواهید کدام یک از آن ها را در کاتالوگ معرفی کنید؟ به یاد هدف کاتالوگ باشید تا بتوانید از نوشتن های بیهوده پرهیز کنید و از فضای موجود بهترین استفاده را بکنید. اگر در همان قدم اول انتخاب کنید که هدف از طراحی کاتالوگ افزایش آگاهی از برند با کاتالوگ است یا معرفی یک یا چند محصول خاص، میتوانید در ادامه مسیر جزئیات را با دقت و استراتژی بهتری تعیین کنید.

طراحی بهتر کاتالوگ

نکته سوم: جلد کاتالوگ بسیار مهم است!

وقتی کاتالوگ های شما چاپ و توزیع میشوند، اولین چیزی که خواننده از آن ها میبیند جلد کاتالوگ است. اگر جلد کاتالوگ به اندازه کافی جذاب نباشد خواننده شاید حتی یک صفحه از آن را هم مطالعه نکند! و به همین راحتی یک مشتری از دست میدهید! نکته طلایی بعدی برای طراحی کاتالوگ توجه به اهمیت جلد است. چرا که اولین برخورد مشتری یا خواننده با یک کاتالوگ از طریق جلد آن است. در نتیجه باید جلد آن را به گونه ای طراحی کرد که افراد را مشتاق کند تا صفحات را ورق بزنند و آن را مطالعه کنند تا احتمال خرید آن ها بالاتر برود. پس سعی کنید جلد کاتالوگ خود را وسوسه کننده تر انتخاب کنید.

نکته چهارم: در استفاده از فونت ها زیاده روی نکنید

شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که جذابیت را در تنوع زیاد میبینند اما این اشتباه است! استفاده از فونت های مختلف که حتی ربطی به یکدیگر ندارند نیز نه تنها برای خواننده جذاب نیست، بلکه خواننده را آزار و کاتالوگ را غیرحرفه ای جلوه میدهد. اگر فکر میکنید به کار بردن یک فونت مجزا برای هر صفحه فکر خوبی است، اشتباه میکنید! پیشنهاد میشود که حداکثر سه فونت را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنیدو دقت کنید که این سه فونت به یکدیگر نزدیک و مرتبط باشند و هرکدام با برای یک بخش خاص از کاتالوگ استفاده کنید. مثلا یک فونت را به تیترها اختصاص دهید؛ یک فونت را برای نوشتن توضیحات و دیگری را برای اسم محصول انتخاب کنید. به این ترتیب در کنار داشتن تنوع ، یک دست بودن و هماهنگی که از نکته های طلایی طراحی کاتالوگ هستند را نیز خواهید داشت.

نکته پنجم: انتخاب کاغذ مناسب

اگر جنس کاغذ کاتالوگ شما بد باشد، چشم های خواننده را آزار میدهد و او را از ادامه خواندن کاتالوگ منصرف میکند. در کنار جنس کاغذ، به ابعاد کاغذ نیز توجه کنید. اگر ابعادی را انتخاب کنید که بیش از حد کوچک باشد، فضای کافی برای نوشتن تمام موارد نخواهید داشت. اینجا فرصت خوبی است که پیشنهاد دهم محتوای کاتالوگ خود را از قبل انتخاب کنید تا در ادامه بتوانید بهترین کاغذ یا نوع کاتالوگ را برای چاپ انتخاب کنید.

چاپ کارت ویزیت

نکته ششم: چیدمان منظم

فرض کنیم فونت ها را با دقت انتخاب کردید، بهترین کاغذ را برای کاتالوگ پیدا کردید. همه این ها بی تاثیر خواهد بود اگر چیدمان خوبی نداشته باشید! شاید بتوان چیدمان را جزو مهمترین نکته های طلایی طراحی کاتالوگ در نظر گرفت. چرا؟ بهترین عکس ها، بهترین نوشته با بهترین فونت، تمام این موارد اگر به درستی در کنار هم قرار نگیرند، هیچ زیبایی نخواهند داشت! خواننده را خسته و سردرگم میکنند و به جای گذاشتن تاثیر مثبت، بیشتر مشتری ها را از شما دور میکنند! به همین دلیل است که میگوییم پیش از طراحی، محتوای کاتالوگ را جمع آوری کنید و برای نحوه چیدمان آن ها در صفحات کاتالوگ برنامه ریزی داشته باشید.

جلد کاتالوگ

نکته هفتم: منحصر به فرد باشید

چطور؟ طراحی کاتالوگ را بر اساس حوزه کاری خودتان انتخاب کنید. از گرافیست هایی کمک بگیرید که با کسب و کار شما آشنا هستند و میتوانند پیشنهادهای خلاقانه به شما بدهند. در صفحات کاتالوگ از عکس های کپی شده دیگران استفاده نکنید و عکس های صنعتی شخصی خودتان را در آن قرار دهید. کسی که قصد خرید از شما را دارد ترجیح میدهد که عکس یک محصول واقعی شما را ببیند تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد! در کنار همه این ها، از رنگبندی و طراحی ویژه که پیام برند شما را منتقل میکند استفاده کنید تا از دیگران متمایز باشید.

نکته هشتم: محصولات پرفروش

نکته طلایی بعدی در طراحی کاتالوگ این است که بخش های بیشتری از کاتالوگ را به معرفی محصولات پرفروش خود اختصاص دهید. تجربه ثابت کرده است که افراد علاقه بیشتری به محصولات ثابت شده نشان میدهند. اگر به مردم نشان دهید که کدام محصولات و خدمات شما در بین مشتریان محبوب تر هستند، توجه آن ها را جلب خواهید کرد. پس فراموش نکنید که در کنار معرفی محصولات جدید خود، محصولات پرفروش قدیمی را نیز به میدان وارد کنید.

نکته نهم: کاتالوگ را بیش از حد طولانی نکنید

کاتالوگ، کتاب داستان نیست! پس در تعداد صفحات زیاده روی نکنید. اگر محصولات زیادی دارید، موارد را برای معرفی از بین آن ها انتخاب کنید. کاتالوگ های خیلی طولانی حوصله خواننده را سر میبرند. ممکن است خیلی از خوانندگان اصلا صفحات انتهایی کاتالوگ شما را نگاه هم نکنند! در نتیجه شما وقت و هزینه خود را برای چند صفحه هدر داده اید و محصولاتی که در آن صفحات معرفی شده اند نیز هرگز مشتریان را جذب نخواهند کرد.

نکته دهم: وجود راه های ارتباطی

کاتالوگ طراحی و چاپ شد. آن را در مکان های مختلف توزیع کردید. مشتریان آن را خوانند و حالا میخواهند از شما خرید کنند. چگونه؟! چطور باید از شما خرید کنند اگر هیچ راه ارتباطی در کاتالوگ ذکر نکرده باشید؟! از مهمترین نکته های طلایی طراحی کاتالوگ نوشتن شماره تلفن، وبسایت، آدرس و روش های خرید محصول است! افراد را به برقراری ارتباط تشویق کنید و راه را به آن ها نشان دهید. حتی میتوانید از QR کد برای راهنمایی آن ها به وبسایت خود استفاده کنید. درضمن دقت کنید که این شماره و آدرس ها را در محلی از کاتالوگ قرار دهید که به راحتی قابل دیدن باشد و نیاز نباشد که افراد کلی به دنبال آن بگردند!

 

بیشتر بخوانید:

تفاوت طراحی کاتالوگ صنعتی با دیگر کاتالوگ ها

گام های مهم طراحی کاتالوگ

مزایا و چالش های کاتالوگ دیجیتال

درباره صالحی سئو

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar