خانه / بروشور / بروشور دست ساز چیست؟ | چطور خودمان بروشور طراحی کنیم؟
بروشور دست ساز چیست

بروشور دست ساز چیست؟ | چطور خودمان بروشور طراحی کنیم؟

بروشور دست ساز نوعی از بروشور است که به صورت کاملا غیر صنعتی و با استفاده از مواد ساده و خلاقیت شخص توسط دستان هنرمند خود او ساخته میشود. این بروشورها میتوانند برای اهداف مختلفی همچون، هنر، آموزش، تبلیغات و… ساخته شوند. این دسته از بروشور معمولا خلاقیت زیادی نیاز دارند و طراحی های روی آن ها با مداد، خودکار و… انجام شده است. بروشورهای دست ساز بکی از بهترین روش ها برای ابراز احساسات و یا انتقال پیام و معرفی محصولات هستند. درواقع آن ها نه تنها میتوانند یک محصول برای تبلیغ و بازاریابی در دنیای تجارت باشند، بلکه میتوانند بیانگر احساسات و هیجانات بین افراد نیز باشند!

مزایای بروشور دست ساز

  • خلاقیت و اصالت: بروشور دست ساز نشان میدهد که شما به کار خود اهمیت میدهید و با استفاده از ذوق و هنر شخصی خود یک اثر منحصر به فرد برای رساندن پیغام و پیامتان ایجاد کرده اید. این امر میتواند جذابیت و تمایز شما را نسبت به رقبا افزایش دهد و مخاطبان را به خود جذب کند. چرا که آن ها با دیدن اثر خلاقانه شما، انرژی و حس بهتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد.
  • ارتباط بیشتر با مخاطب: احساس گرمی و صمیمیت را به مخاطب منتقل میکند و نشان می دهد که شما به نیازها و علایق آنها توجه دارید و وقت و انرژی زیادی را صرف طراحی این بروشور دست ساز کرده اید. این امر میتواند اعتماد و وفاداری مخاطبان را به شما بالا ببرد و آن ها را تبدیل به مشتریانی کند که تا سال های زیادی با شما کار خواهند کرد.
  • کاهش هزینه ها: بروشور دست ساز میتواند هزینه های چاپ و توزیع را کاهش دهد، زیرا شما میتوانید با استفاده از مواد و ابزارهای موجود و ارزان، بروشورهای خود را طراحی و تولید کنید. همچنین میتوانید تعداد بروشورهای خود را بر اساس نیاز و تقاضا تنظیم کنید و از هدر رفتن منابع جلوگیری کنید.
  • حفاظت از محیط زیست: بروشور دست ساز برای حفظ محیط زیست هم گزینه بهتری است، زیرا شما میتوانید از مواد بازیافتی و طبیعی برای ساخت بروشورهای خود استفاده کنید و میزان تولید زباله و پسماند را به حداقل برسانید. این موضوع شما را یک شخص با فکر نشان خواهد داد که به دنیا و محیط زیست اهمیت میدهد و به عنوان یک فرد یا سازمان مسئول و متعهد به مسائل اجتماعی و زیست محیطی شناخته خواهید شد. پس اگر بروشور شما اهدافی مرتبط با همین موضوع دارد بهتر است که از مواد بازیافتی استفاده کنید.

بروشور دست ساز چیست؟

بروشور دست ساز بهتر است یا چاپی؟

پاسخ دادن به این سوال کاملا بستگی به هدف شما از طراحی و چاپ بروشور دارد. قبل از تصمیم گیری و رسیدن به جواب این پرسش، باید مشخص کنید که تیراژ مد نظر شما چقدر است؟ اگر قصد دارید تعداد بالایی بروشور داشته باشید، قاعدتا طراحی به صورت دستی زمان بر و سخت خواهد بود. پس نباید برای تیراژ بالا از بروشورهای دست ساز استفاده کرد. اما اگر قصد شما این است که تعداد محدودی بروشور بسازید و به افراد خاصی بدهید، میتوانید آن را به صورت دستی نیز طراحی کنید.

بودجه و زمان مد نظر شما نیز یکی دیگر از موارد مهم در تعیین جواب این سوال است. اگر بودجه کمی دارید احتمالا بهتر است که بخش زیادی از کار را دستی انجام دهید. اما از طرفی طراحی بروشور دست ساز نسبت به چاپ بروشور آن بسیار زمان بر تر است و اگر درمورد وقت دچار محدودیت باشید، احتمالا بروشور دست ساز انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود.

چطور بروشور دست ساز طراحی کنیم؟

برای طراحی یک بروشور دست ساز، شما میتوانید از روش های خلاقانه مختلفی استفاده کنید. برخی از روش های ممکن عبارتند از:

  • طراحی بروشور در نرم افزار ورد و قالب های آماده یا سفارش برای ایجاد طرح بندی، متن و تصویر بروشور.
  • استفاده از سایت های آنلاین مانند Canva که امکان طراحی بروشور با انتخاب از میان صدها قالب زیبا و قابل ویرایش را به شما می دهند.
  • استفاده از ابزارهای دستی مانند کاغذ، قیچی، چسب، خودکار، مداد رنگی و غیره برای برش، چسباندن و نقاشی بروشور.
  • استفاده از مواد بازیافتی مانند کارتن، کاغذ روزنامه، بسته بندی و غیره برای ساخت بروشور با حالت های مختلف.
  • استفاده از روش های خلاقانه مانند اوریگامی، کولاژ، دکوپاژ و غیره برای ایجاد بروشور های هنری و جذاب.

هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب روش مناسب، شما باید هدف، مخاطب، بودجه و زمان خود را در نظر بگیرید. همچنین باید به اصول طراحی بروشور مانند توجه به رنگ، ترازبندی، تناسب، تنوع و غیره توجه کنید. علاوه بر این نکات مهمی در طراحی بروشور دست سار وجود دارند که باید به آن ها توجه کنید.

طراحی بروشور درست ساز

شناخت هدف

بروشور باید متمرکز باشد، شما باید هدف خود را بشناسید و بدانید این بروشور دست ساز قرار است به دست چه کسی برسد؟ چه پیامی را باید منتقل کند؟ قطعا هر هدفی نیاز به اقدامات و طراح های مختص خود را دارد. با شناخت هدف خود از طراحی بروشور، میتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید.

استفاده کمتر از فونت های مختلف

اگر بروشور شما متن تایپ شده دارد، بهتر است که از یک فونت واحد برای آن استفاده کنید و از به کار گیری فونت ها مختلف و متنوع اجتناب کنید. با این کار علاوه بر یکپارچگی، زیبایی بیشتری را به بروشور شما میبخشد. استفاده از انواع فونت ها فقط باعث شلوغ شدن محتوا میشود و ممکن است حوصله مخاطب را سر ببرد و پیام اصلی را به او منتقل نکند.

شناخت استانداردها

اندازه، گرماژ، جنس و عوامل دیگر بسیار بر بروشورها تاثیرگذارند، حتما قبل از طراحی و تولید محصول نهایی با چاپخانه و یا یک شخص حرفه ای مشورت کنید تا بهترین کاغذ را برای چاپ طرح خود انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است بروشور دست ساز شما کیفیت مطلوب را نداشته باشد. در نتیجه باید استاندارهای مناسب برای تولید هر نوع از بروشور را کاملا بشناسید تا بتوانیئ محصول درست را بسازید.

عدم پیچیدگی

بیخودی بروشور خود را پیچیده نکنید. هدف از بروشور دست ساز همین است که شما متناسب با نیاز خود، مختصر و مفید آن را طراحی کنید! پس از جملات پیچیده و یا متون سخت استفاده نکنید. مطالب تکراری و غیرضروری را حذف کنید. مخاطب را گیج نکنید و سعی کنید به ساده ترین شکل ممکن پیام خود را منتقل کنید.

بیشتر بخوانید:

  1. تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست؟
  2. نکات مهم در ترتیب صفحات بروشور
  3. بروشور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

درباره صالحی سئو

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar