خانه / تقویم رومیزی / نکات مهم در طراحی تقویم رومیزی | اصول طراحی تقویم رومیزی
طراحی تقویم رومیزی

نکات مهم در طراحی تقویم رومیزی | اصول طراحی تقویم رومیزی

طراحی تقویم رومیزی یک بخشی از هنر بازاریابی و معرفی سازمان ها و شرکت ها است. حتما شما هم تقویم های رومیزی که لوگوی یک شرکت خاص بر روی آن ها هستند را دیده اید. باید بدانید که چاپ یک تقویم رومیزی معمولی و گذاشتن لوگوی برند بر روی آن به منظور طراحی تقویم رومیزی شرکتی کافی نیست. این فرایند نیازمند خلاقیت و ظرافتی است که باید توسط یک شخص حرفه ای انجام شود. رعایت عناصر زیبایی شناختی و نکات کلیدی که درمورد اصول طراحی تقویم رومیزی در این مقاله عنوان میکنیم میتواند در میزان اثرگذاری و مفید بودن تقویم رومیزی شما برای برندینگ موثر باشد.

در مسیر تولید و چاپ تقویم رومیزی بهتر است چند سوال از خودتان بپرسید و با توجه به پاسخ آن ها طراحی را انجام دهید:

هدف طراحی تقویم رومیزی

واضح است که اگر اهداف ما از طراحی و توزیع تقویم رومیزی متفاوت باشد، نوع طراحی نیز باید فرق کند. پس اولین سوالی که باید از خود بپرسید، مربوط به اهداف شما است. آیا هدف شما از پخش تقویم رومیزی افزایش آگاهی از برند با تقویم رومیزی است؟ یا صرفا به عنوان یک هدیه از سمت برند شما به دیگر سازمان ها و شرکت هایی است که با شما همکاری میکنند؟ آیا قصد دارید با این تقویم ها مشتریانی را جذب کنید یا صرفا یک یادگاری از سمت سازمان شما هستند؟ این سوال مشخص میکند که چه محتوایی و چگونه باید بر روی تقویم رومیزی شما درج شود.

شناسایی مخاطبان

پس از مشخص کردن هدفتان از طراحی تقویم رومیزی، نوبت به این میرسد که از خودتان بپرسید این تقویم ها قرار است به چه کسانی تحویل داده شوند؟ مشتریان؟ همکاران؟ رقبا؟ پاسخ به این سوال مشخص میکند که تقویم های رومیزی شما در چه محیط هایی استفاده خواهند شد. آیا باید طراحی متناسب با محیط اداری داشته باشند یا طراحی آن ها باید برای یک محیط خانگی و معمولی تر مناسب باشد؟ این سوالات به شما در طراحی موثرتر تقویم کمک خواهند کرد.

نکات مهم در طراحی تقویم رومیزی

انتخاب سبک طراحی

انتخاب سبک طراحی تقویم رومیزی یک گام بسیار مهم و موثر است و محدود به انتخاب فونت های اعداد تقویم نمیشود! البته که فونت ها هم یکی از ستون های سبک طراحی شما است اما توصیه ما این است که به منظور اثربخشی بیشتر تقویم رومیزی، جزئیات را با دقت بیشتری بررسی و انتخاب کنید. انتخاب این جزئیات تا حدودی مربوط به همان دو سوالی میشود که بالاتر به آن ها اشاره کردیم. پس از انتخاب سبک کلی طراحی نوبت به جزئیات میرسد:

رنگ بندی و هماهنگی بصری

انتخاب طیف رنگی و ترکیب رنگ هایی که در تقویم رومیزی استفاده میشوند ارتباط زیادی با شناخت مخاطبان و هدف تقویم رومیزی دارد. اگر مخاطبان آن قشر جوان تر جامعه باشند، قاعدتا از رنگ های روشن یا زنده تر استقبال خواهند کرد. در کنار این موضوع، رنگ های انتخابی باید با هویت برندی که تقویم رومیزی را طراحی میکند هماهنگی داشته باشند. برای مثال اگر این تقویم معرف یک برند لوکس و لاکچری است بهتر است که از رنگ های تیره و سنگین تر استفاده شود. اگر برند مربوطه لوگو یا ترکیب رنگی خاصی دارد نیز بهتر است که از همان پالت رنگی در تقویم های رومیزی نیز استفاده شود.

فاکتور فروش چیست؟

تقویم رومیزی محصولی است که احتمالا زیاد در مقابل چشم افراد قرار خواهد داشت. در نتیجه بهتر است که از رنگ هایی استفاده کنید که باهم هارمونی و همخوانی داشته باشند و بیش از حد نیز جیغ نباشد تا چشم افراد را آزار دهد.

فونت ها

شاید بتوان گفت فونت ها در تقویم رومیزی تاثیر کمتری نسبت به کاتالوگ ها یا بروشور محصولات یک برند دارند اما با این حال نباید از آن ها غافل شد. سعی کنید از فونت های متناسب با برند خود استفاده کنید. مثلا اگر یک برند لوکس هستید توصیه میشود که از فونت های کلاسیک و ساده تر استفاده کنید. درضمن همیشه بهترین کار این است که از یک فونت یکسان خوانا برای کل تقویم خود استفاده کنید. تغییرات بیش از حد و استفاده از فونت های مختلف شاید از دید شما جذاب باشد اما برای اکثر مخاطبان جالب نخواهد بود. مهمترین مورد در انتخاب فونت خوانا بودن آن است.

طراحی چیدمان اصولی

طراحی لی اوت شامل تعیین چگونگی قرارگیری تاریخ ها، تصاویر، و سایر عناصر در صفحات تقویم است. چیدمان باید به گونه ای باشد که اطلاعات اصلی تقویم یعنی همان روزها به راحتی قابل دسترس و خوانا باشند و همزمان توجه مخاطب را به نقاط کلیدی جلب کنند.

تقویم رومیزی کاربردی

  • چیدمان عناصر: چیدمان عناصر در تقویم رومیزی باید به گونه ای باشد که هدف اولیه تقویم یعنی نمایش تاریخ در اولویت قرار گیرد.
  • استفاده از فضای خالی: فضای خالی یا فضای منفی، یکی از عناصر کلیدی در طراحی چیدمان است. استفاده صحیح از فضای خالی می تواند به خلق تعادل بصری کمک کند و توجه مخاطب را به عناصر مهم جلب نماید. همچنین، فضای خالی به جلوگیری از ازدحام بیش از حد صفحه و خستگی چشم کمک می کند. در نتیجه هرگز فضاهای خالی را کاملا پر نکنید و از آن ها بهینه استفاده کنید تا به کاربران فضای کافی برای نوشتن در تقویم نیز داده باشید.
  • ترتیب قرارگیری اطلاعات: ترتیب قرارگیری اطلاعات در طراحی تقویم رومیزی باید به گونه ای باشد که مخاطب به راحتی بتواند مسیر خود را بین تاریخ ها پیدا کند و اولویت ها کاملا رعایت شوند. چند ماه را در یک صفحه قرار ندهید یا خلاقیت های عجیب و غریب مثل جابجایی ماه ها به خرج ندهید!
  • انتخاب تصاویر و گرافیک ها: تصاویر و گرافیک ها باید به گونه ای انتخاب شوند که با سبک کلی طراحی هماهنگی داشته باشند و به تقویت پیام کلی کمک کنند. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا و گرافیک های خلاقانه می تواند تأثیر زیادی بر جذابیت کلی تقویم رومیزی داشته باشد. برای مثال میتوانید برای هر صفحه که ماه خاصی را نشان میدهد، از تصاویر مرتبط با همان فصل استفاده کنید.

کاربردی بودن تقویم رومیزی

حواستان باشد کاربرد اصلی تقویم رومیزی را قربانی برندسازی خود نکنید! یعنی چه؟ فرض کنید شما تمرکز خود را در طراحی تقویم رومیزی بر روی این میگذارید که لوگوی خود را حتما در آن به کار ببرید، شعارهای مختلف برند را بر روی آن بنویسید، محصولات و خدمات را در صفحه های مختلف تقویم رو میزی معرفی کنید. در این صورت چه اتفاقی میفتد؟ تقویم شما آنقدر شلوغ میشود که تنها کاربرد تبلیغاتی خواهد داشت و دیگر کسی به چشم یک تقویم به آن نگاه نخواهد کرد. در نتیجه ممکن است اصلا مخاطبان هدف شما از این تقویم استفاده نکنند! اما از طرفی اگر طراحی تقویم رومیزی شما به گونه ای باشد که تمرکز اصلی بر روی کاربرد تقویم باشد و تاریخ ها، مناسبت ها و… را با فاصله مناسب و ترتیب درست نشان دهد، توجه مخاطب را جلب میکند و او را مجاب میکند که از تقویم رومیزی برند شما برای کارهای روزمره خود استفاده کند. و این مورد قطعا بیشتر به نفع شما خواهد بود.

ابعاد مناسب

فراموش نکنید که این تقویم، یک تقویم رومیزی است! ابعاد آن را بیش از حد بزرگ انتخاب نکنید که کاربر برای قرار دادن آن روی میز کار دچار مشکل شود. از طرف دیگر، نباید بیش از حد آن را کوچک در نظر بگیرید که دیدن نوشته ها و تاریخ ها برای مخاطب سخت شود. پس دقت کنید که ابعاد مناسبی را متناسب با محیط قرار گرفتن تقویم خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

تقویم رومیزی چیست؟

چطور از تقویم رومیزی به طور خلاقانه برای بازاریابی استفاده کنیم؟

درباره خانم صالحی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar